Reklama to dźwignia handlu, która umożliwia dotarcie do potencjalnego klienta. Za jej pośrednictwem przedsiębiorca może zwrócić uwagę konsumenta, zdobyć jego zainteresowanie, wzbudzić chęć pożądania produktu oraz zachęcić do działania. Jednak jak wiemy, istnieją pewne grupy przedsiębiorców, którzy nie mogą wykorzystywać wszystkich technik promocyjnych. Oficjalnie lekarze, doktorzy medycyny i pracownicy placówek leczniczych nie mogą reklamować swoich usług, jednakże istnieją pewne rozwiązania, które umożliwią im wyróżnienie swojej oferty na rynku medycznym.
Zakaz promocji usług medycznych
Przypomnijmy, że według ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej, każdy podmiot medyczny, w tym lekarz pracujący zawodowo, ma możliwość przekazywania ogólnych informacji na temat zakresu i rodzaju udzielanych przez siebie świadczeń. Jednak dokument zabrania lekarzom i pracownikom placówek leczniczych wykorzystywanie technik reklamowych, co oznacza, że informacje o usługach nie mogą mieć charakteru promocyjnego.
W myśl ustawy podmiotom medycznym nie wolno obiecywać i zapewniać o skuteczności oferowanej metody leczenia, informować o nieprzeciętnej jakości sprzętu, zawiadamiać o cenie i sposobie płatności, z wyjątkiem strony internetowej, a przede wszystkim nagabywać do skorzystania z usługi. Jeśli podmiot medyczny nie dostosuje się do zaleceń ustawy, grożą mu sankcje dyscyplinarne ponoszone na gruncie wewnątrzkorporacyjnych samorządów lekarskich oraz sankcje wykroczeniowe.
Nieświadomi lekarze i pracownicy placówek medycznych mogliby tworzyć hasła reklamowe nagabujące do skorzystania z usług. Chcąc tego uniknąć, ustawodawcy wprowadzili powyższe rozwiązania prawne. Nie oznacza to jednak, że dobrzy lekarze i managerowie placówek medycznych nie mają możliwości wyróżniania swojej oferty. Agencja reklamowa branży medycznej, wie jak pomóc podmiotom medycznym skutecznie dotrzeć do potencjalnych pacjentów.
Jak lekarz może promować swoje usługi medyczne?
Chcąc wyróżnić się na tyle pozostałych, lekarze, doktorzy medycyny i pracownicy placówek mogą skorzystać z następujących rozwiązań:
1. Strona internetowa
Według badań Google Inc. z 2013 roku około 90% internautów wykorzystuje przeglądarki internetowe, w celu wyszukania i skorzystania z usług medycznych. Jednym z głównych czynników wpływających na wybór placówki jest strona internetowa, gdyż im bardziej profesjonalna, tym większe wzbudza zaufanie.
Na stronie internetowej niezmiernie ważna jest responsywność, estetyka, kolory i treść. Strona powinna być schludna, przejrzysta i prosta w obsłudze. Umożliwiać pacjentowi skorzystanie z usług w zrozumiały sposób. Witryna internetowa nie powinna również razić nadmiarem barw i obrazków. Zaleca się prosty obraz bazujący na kolorach kojarzących się z medycyną oraz logiem placówki medycznej. Responsywność umożliwia wygodne przemieszczanie się po stronie pacjentom mobilnym. Jednak strona internetowa to przede wszystkim treść. Teksty napisane w systemie SEO zwiększą skuteczność pozycjonowania strony, a także umożliwią pacjentowi zapoznanie się z usługami. Content marketing to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań podczas marketingu usług medycznych.
2. Publikacja zdjęć
Jednym ze sposobów promocji placówki jest publikacja zdjęć na stronie internetowej. Managerowie i pracownicy placówek leczniczych mają możliwość sfotografowania i opublikowania zdjęć prezentujących obiekt, pomieszczenia, personel oraz sprzęt. Profesjonalna sesja zdjęciowa umożliwi zobrazowanie wszystkich zalet placówki. Dzięki niej potencjalny pacjent będzie miał możliwość zapoznania się ze stanem gabinetów, sprzętu i personelem.
3. Prezentacja personelu
Dobry lekarz wie, że należy być aktywnym zarówno w placówce jak i w internecie, dlatego najlepsi specjaliści publikują artykuły specjalistyczne oraz prowadzą profesjonalne konta na serwisach medycznych. Pomysł ten wykorzystują również managerowie placówek medycznych tworząc na stronie internetowej zakładkę, w której prezentują personel placówki. Publikacja zdjęć lekarzy, ich specjalizacji, przeprowadzanych badań i zdobytych umiejętności, ułatwi pacjentowi wybór specjalisty.
4. Pochwały i recenzje
Lekarz nie powinien chwalić własnych usług, jednak może skorzystać z pochwał osoby trzeciej. Dlatego możliwe jest opublikowanie na stronie internetowej pochwał i referencji od pacjentów i współpracowników.
5. Newsy i ciekawostki
Chcąc zwiększyć ruch na stronie i nawiązać stałą relację z pacjentem, pracownicy placówek leczniczych publikują newsy i ciekawostki dotyczące branży medycznej oraz działań własnej placówki. Informacje mogą dotyczyć publikacji artykułów specjalistycznych, wykładów i prezentacji, zmian kadrowych, zatrudnienia nowych lekarzy i pracowników, zakupu nowoczesnego sprzętu oraz wprowadzenia nowych usług medycznych.
6. Poza medyczne korzyści
Pracownicy placówek leczniczych mają również możliwość poinformowania pacjenta o korzyściach pozamedycznych. Dodatkową atrybutem obiektu mogą być dogodne godziny otwarcia, wygodny dojazd, duży parking, przyjazna atmosfera oraz dostosowanie przychodni do wymagań osób starszych i niepełnosprawnych.
Wprowadzając ustawę o działalności leczniczej ustawodawcy znacznie ograniczyli lekarzom możliwość marketingu usług medycznych. Nie oznacza to jednak, że podmioty medyczne nie mają możliwości wyróżnienia swoich usług na rynku leczniczym. Wykorzystując powyższe pomysły lekarze, doktorzy medycyny i pracownicy placówek medycznych mają możliwość dotarcia do potencjalnego pacjenta. Sposoby wykorzystania tylniej furtki zakazu promocji są dobrze znane agencjom promocyjnym branży medycznej.
Tagi: agencja marketingowa, agencja marketingowa dla branży medycznej, agencja reklamowa, agencja reklamowa dla branży medycznej, branża medyczna, content marketing, marketing treści, marketing usług medycznych, marketing w służbie zdrowia, Podstawy prawne, promocja w internecie, reklama, reklama dla branży medycznej, Reklama dla klinik medycznych, strategia, Ustawa o działalności leczniczej