Według szacunków ekspertów, rynek usługi IT do 2021 r. osiągnie w naszym kraju wartość około 5 mld zł. Placówki medyczne, zarówno prywatne, jak i publiczne, realizują różnego rodzaju projekty, które pozwalają im usprawniać codzienne funkcjonowanie oraz przystosować się do realiów zmieniającego się rynku.
Jak twierdzą eksperci, w polskim sektorze ochrony zdrowia od kilku lat obserwowany jest boom informatyczny. Nie może to dziwić – kraje Europy Zachodniej mają go już za sobą lub znajduje się tam w mocno zaawansowanym stadium, a my po prostu musimy gonić świat. W szeroko rozumianą informatyzację i cyfryzację ochrony zdrowia (e-recepty, e-skierowana, e-dokumentacja medyczna, IKP) inwestuje rząd na poziomie centralnym, pieniądze szeroko łożą samorządy (wspierane zazwyczaj przez fundusze unijne), publiczne i prywatne placówki medyczne same decydują się na wdrażanie nowoczesnych narzędzi, które usprawniają ich funkcjonowanie oraz przystosowują do spełniania rosnących oczekiwań pacjentów. Jest to więc trend widoczny i niezaprzeczalny.
Usługi IT w placówkach ochrony zdrowia
Na jakie konkretnie usługi IT decydują się placówki medyczne? Firm je oferujących jest na rynku sporo i prześcigają się w projektowaniu dedykowanych branży medycznej rozwiązań.
- System obiegu dokumentów – umowy, wnioski urlopowe, faktury, korespondencja z urzędami, karty pacjentów – dokumentów, które na co dzień znajdują się w obiegu w każdej placówce medycznej jest mnóstwo! Odpowiednie systemy IT pozwalają mocno go usprawnić – zdecydować, w jaki sposób dokument ma być przekazywany, kto powinien go otrzymać, jakie powinien mieć uprawnienia (wgląd, akceptacja, komentarz).
- Systemy księgowo-finansowe – przeznaczone dla osób zarządzających placówkami służby zdrowia oraz ich działów księgowo-finansowych. Umożliwiają rejestrację umów i faktur, klasyfikują dane, automatycznie sporządzają zestawienia wpływów i wydatków, pozwalają wyliczać pensje czy kontrolować płynność finansową placówki.
- Elektroniczne ewidencje czasu pracy – bardzo cenne np. w przypadku sieci placówek. Pozwalają szybko przekazywać dane między placówkami a centralą, gromadzą harmonogramy pracy osób zatrudnionych, ewidencjonują dane dotyczące czasu pracy, pozwalają kontrolować status godzin przepracowanych i nieprzepracowanych, a także tworzyć grafiki dla pracowników zmianowych.
- Bezpieczeństwo danych – dotyczy zarówno jej archiwizacji, jak i np. systemów bezpiecznego zasilania (nagłe awarie mogą powodować utratę danych i uszkodzenia sprzętu). Mogą to być dedykowane placówce Data Center albo usługi hostingu (dostęp do Internetu, poczta firmowa).
To oczywiście tylko kilka przykładów, bo usług IT w branży medycznej jest naprawę wiele. Dziedziną tą zajmujemy się również w Mediahealth – tworzymy systemy CRM wspomagające pracowników i menedżerów placówek medycznych, świadczymy usługi programistyczne. Możemy pomóc również Twojej placówce – zadzwoń lub napisz do nas i przedstaw swoje oczekiwania! Zapraszamy do kontaktu -> https://mediahealth.pl/kontakt/.