Na których social mediach powinna działać placówka medyczna? Jak powinna budować świadomość marki u odbiorców? Czy korzystnie jest prowadzić profil swojej placówki medycznej?
Social Media – narzędzie dotarcia do setek milionów ludzi
Social media są doskonałym narzędzie, aby poinformować korzystających z nich o swojej firmie. Wiele osób decydujących się na stworzenie profilu firmowego na social mediach kieruje się prostą zasadą – „moja konkurencja ma profil, więc i ja powinienem założyć jeden”. Jeszcze więcej osób reprezentujących ten sposób myślenia nie zdaje sobie sprawy jak wymagającym zadaniem jest stworzenie efektywnej komunikacji z odbiorcami. Natomiast tylko nieliczni podchodzą do tematu social media w marketingu medycznym we właściwy sposób – czyli ze spójną wizją, konkretnym planem i siłami, by go wykonać.
Cele prowadzenia profilu w social mediach
Pierwszym pytaniem osoby zastanawiającej się nad założeniem profilu firmowego w social mediach nie powinno być „gdzie powinienem założyć profil”, a „jaki cel zamierzam osiągnąć”. Obecność marki w social mediach to bardzo dobry sposób na:
- budowanie świadomości marki
- zwiększenie ruchu na stronie internetowej
- polepszenie współczynnika konwersji
- zwiększanie obecności i budowanie lojalnej społeczności
Zanim jednak wybierze się najodpowiedniejszą platformę do komunikacji ze społecznością, warto zastanowić się nad wartościami marki, którą się reprezentuje. Bez tego trudno jest zbudowaną strategię komunikacji, a bez niej trudno jest wypracować plan, który efektywnie by angażował odbiorców.
Jakie social media są najodpowiedniejsze dla placówki medycznej?
Większość placówek medycznych wybiera największą platformę socialmediową na świecie, zakładając konto na Facebooku. Inne posiadają mniejszą o rząd jedności liczbę użytkowników, więc nie wydają się tak naturalnym wyborem. Niemniej, założenie profil na Facebooku może też być niemałym problemem. Dowodem na to jest ilość martwych fanpage’ów firmowych, które upadły z braku zainteresowania właścicieli lub negatywnej atmosfery, która wokół nich narosła.
Pomimo tego, Facebook pozostaje najodpowiedniejszą platformą social mediową dla placówek medycznych. A to dlatego, że oferuje potencjalnie największy zasięg działań i możliwie najbardziej intuicyjnie skupia dyskusję jego użytkowników wokół aktywności aktywności firmy. Jest to tożsame z budowaniem świadomości marki u facebookowiczów, co jest niesłychanie ważne dla każdego przedsiębiorstwa z ambicjami na wzrost i rozwój.
Co trzeba zrobić, aby prowadzenie fanpage’a było sukcesem?
Przede wszystkim, należy rozważyć sposoby angażowania użytkowników. W przypadku placówek medycznych rzadko kiedy używa się negatywnych emocji do budowania świadomości marki – w tym obszarze wyraźnie królują pozytywne odczucia i komunikacja przesiąknięta afirmacją „dobrych” działań. Ma to swoje uzasadnienie w specyfice samej branży – podmioty świadczące usługi medyczne powinny kojarzyć się z bezpieczeństwem, a nie zagrożeniami. Warto jednak zauważyć, że zbudowanie kampanii wokół strachu wytworzonego wokół jakiegoś schorzenia, a potem zaproponowania na niego remedium jest bardzo kuszącą opcją.
Jest to jednak o tyle trudne, że social media bardzo szybko karzą komunikację, która przekroczy granice dobrego smaku społeczności. Wtedy kampania, zamiast odnosić sukces jako alarmująca o jakimś zagrożeniu, stanie się obiektem zwyczajnego internetowego hejtu. A jak doskonale zdaje sobie sprawę każdy użytkownik sieci, ten nie przebiera w środkach, jeśli chodzi wyrażanie swojego niezadowolenia.
Na co postawić w komunikacji?
Zanim stworzy się plan komunikacji na danej platformie społecznościowej, warto rozważyć jakie wartości placówki medycznej będzie się promować. Jeśli całość działalności firmy opiera się na korzystaniu z innowacyjnych metod i nowoczesnych technologii, to właśnie ten atut należy wyeksponować. Jeśli główną zaletą placówki jest znakomita opieka nad pacjentem, to należy przytoczyć pozytywne opinie odwiedzających. Przykłady można mnożyć, ponieważ każda placówka medyczna w nieco inny sposób definiuje swoje mocne strony.
Niemniej jednak, komunikacja skupiająca się na autoprezentacji nie odniesie dobrych wyników, jeśli użytkownicy będą mieli do czynienia tylko z takimi próbami dotarcia do nich. Trzeba zadbać o różnorodność i nieco szerzej spojrzeć na spektrum działalności placówki medycznej. Oczywistym wyborem jest tutaj rozpoczęcie komunikacji idącej w stronę ogólnopojętego „zdrowia” czy „zdrowego stylu życia”. Mniej oczywistym jest dbanie, by fanpage nie tylko prezentował swoje usługi czy firmę, ale też starał się edukować odbiorców, na przykład poprzez umieszczanie nowinek technologicznych, które mogą kiedyś wykorzystane w branży medycznej.
Każda próba komunikacji powinna być zaproszeniem do rozmowy. Oznacza to, że sama treść nie powinna być zwykłym stwierdzeniem, a pytaniem skierowanym do odbiorców. Jest to o tyle skuteczne, że po pewnym czasie zadawania pytań swoim fanom, poznaje się ich pragnienia i można antycypować wyniki potencjalnych kampanii. Krótko mówiąc, warto zadawać pytania.
Budowanie świadomości marki na social mediach
Celem komunikacji ze społecznością jest budowanie wśród nich przeświadczenia, że marka jest liderem w swojej kategorii. Marka nie musi starać się być najlepsza w danej kategorii, kwestią jest, by znalazła kategorię, w której będzie liderem. A wtedy komunikacja staje się prosta, reakcje są do przewidzenia, a przeprowadzenie skutecznej kampanii staje się czystą przyjemnością.
Tagi: agencja marketingowa dla branży medycznej, budowanie świadomości marki, content marketing, kampania w social media, komunikacja w social mediach, Promocja placówki leczniczej, Reklama dla klinik medycznych, social media w medycynie