Era stylistyki TikToka
Czy po dekadzie dominacji w mediach społecznościowych Facebooka i Instagrama nadchodzi czas na zmianę? A jeżeli tak, to w jakim kierunku ona zmierza?
Jeszcze niedawno umieszczanie postów w mediach społecznościowych kojarzone było z publikowaniem zoptymalizowanych treści oraz statycznych i prostych obrazów, by nieco później przejść do „dopracowanego” contentu i wyretuszowanych zdjęć na Instagramie. A jak jest teraz? Zaczynamy interesować się krótkimi, autentycznymi i” treściwymi”, trwającymi 15-60 sekund materiałami wideo. Zwykle z muzyką lub dialogiem w tle. Często dodatkowo opisanych wypowiadanym tekstem.
Zmęczeni pandemią odbiorcy poszukują treści śmiesznych, humorystycznych, z zabawnym przesłaniem. Nawet jeżeli nie przyjmujemy argumentu, że istnieje coś takiego jak „era TikToka”, to musimy zgodzić się z tym, że na pewno nadeszła era „stylistyki TikToka”.
Naturalne i autentyczne budowanie relacji
Coraz większą popularność zdobywa wideo pokazujące życie takim, jakie ono jest, bez zbędnych upiększeń. Doceniane jest to co jest autentyczne i szczere. Odbiorca chce, aby o usługach i produktach mówiono językiem wartości, w sposób naturalny i przystępny.
Wideo na TikToku, podobnie jak w przypadku innych mediów społecznościowych, można oczywiście „lajkować”, wyszukiwać za pomocą hasztagów czy udostępniać. Można również podzielić się nim ze swoimi klientami – obecnymi i potencjalnymi – w ramach wzmacniania działań promocyjnych i sprzedażowych. Daje więc ono, cenioną wśród odbiorców możliwość budowania silnych relacji.
TikTok również dla medycyny
Czy ten typ przekazu można zastosować w ochronie zdrowia? Poniżej przedstawiamy kilka argumentów zwracających uwagę na konieczność zainteresowania się tym trendem i być może zmotywowania do tego by założyć konto na platformie, której widownia w ciągu ostatniego roku rośnie w zawrotnym tempie.
- Wg DataReportal dane za ostatni kwartał 2021 r. sugerują, że TikTok dodawał średnio ponad 650 000 nowych użytkowników na świecie dziennie w ciągu ostatnich 3 miesięcy, a to odpowiada blisko 8 nowym użytkownikom na sekundę.
- 90% użytkowników odwiedza tę aplikację więcej niż raz dziennie i spędza w niej średnio 52 minuty na dobę. To sprawia, że TikTok jest najlepszą platformą do angażowania odbiorców
- Pokolenie Z (urodzeni w latach 1995-2015) stanowiące obecnie jedną trzecią światowej populacji, jeżeli chodzi o media społecznościowe, najchętniej swój czas spędza właśnie na TikToku. Jeżeli chcesz do nich dotrzeć, musisz to zrobić właśnie tam, gdzie oni się znajdują. Czy można zlekceważyć osoby, które za dwa, trzy lata wejdą na rynek pracy i staną się jedną z głównych sil nabywczych usług i produktów?
- Starsze pokolenie X (urodzeniu w latach 1965-1979) preferuje YouTube, ale obecnie TikTok generuje o 40 % większe zaangażowanie. Rodzi się więc pytanie, czy zwolennicy wideo pozostaną wierni platformie YouTube, czy może część z nich zacznie odnajdywać interesujące treści na TikToku?
- Algorytm TikToka mimo coraz większej liczby użytkowników, wciąż pozwala na osiąganie coraz większych zasięgów, a kampanie reklamowe wciąż nie generują wysokich kosztów.
- Mikrovlogi – to format preferowany przez TikToka. Jego przewagą jest prostota montażu, brak konieczności posiadania zaawansowanego technologicznie sprzętu do nagrywania, oświetlenia, nagrywania głosu. Sama aplikacja intuicyjnie podpowiada montaż oraz atrakcyjne urozmaicenia, wpływające na zwiększanie zasięgów. Jego nagranie nie pochłania tak wiele czasu, ile jest potrzebne do formatów tworzonych do niedawna na innych profilach społecznościowych.
- Jednolity rodzaj publikowanego formatu, czyli krótkich, trwających od 30 sekund do 3 minut filmików. Trudne do rozpoznania treści reklamowe, co dodatkowo może wzmocnić autentyczność oddziaływania i wiarygodność marki.
- No i na koniec – nie ma tam jeszcze Twojej konkurencji. Warto być pierwszym, mieć czas na naukę i trzymanie ręki na pulsie w zakresie nowości i tego co jest popularne.
Czy TikTok jest odpowiedni dla branży medycznej?
Nasuwa się oczywiście pytanie czy medycyna, to jest ta dziedzina, dla której jest miejsce na platformie social media, która zwraca uwagę głównie treściami rozrywkowymi. Okazuje się jednak, że mogą się tam odnaleźć nie tylko marki publikujące treści lekkie i przyjemne. Można tam też zobaczyć treści edukacyjne, informacyjne, dotyczące zdrowia, tematów ważnych społecznie. Ważne jest, aby dobrze zidentyfikować potrzeby swojego odbiorcy, zrozumieć co jest dla niego nowe i ważne, z czym się utożsamia, co uczy, ale jednocześnie w przypadku TikToka, też co bawi. Wtedy branża, którą reprezentuje dana marka wydaje się mieć drugorzędne znaczenie.