W czasie pandemii koronawirusa telekonsultacje stają się dla wielu pacjentów jedyną możliwością kontaktu z lekarzem oraz uzyskania porady zdrowotnej. To, jak konkretnie przebiega telekonsultacja, zależy od jej formy, stosowanego w danej placówce systemu, ale również problemu, z jakim zgłasza się do lekarza pacjent.
Zacznijmy od przypomnienia, czym są telekonsultacje. Otóż mianem tym określa się różnego rodzaju zdalne formy konsultacji pacjenta z lekarzem, bez konieczności osobistej wizyty w placówce, z wykorzystaniem nowoczesnych metod komunikacyjnych – telefonu, poczty mailowej, videorozmów internetowych lub chatów online.
W ostatnim czasie – głównie z powodu pandemii koronawirusa, która od kilku tygodni panuje w Polsce, Europie i na świecie – telekonsultacje przekształciły się z nowoczesnego narzędzia dostępnego w nielicznych placówkach… w codzienność rodzimej ochrony zdrowia. W przypadku wielu placówek, borykających się m.in. z niedoborami środków ochrony osobistej dla swojego personelu, w sytuacji bardzo wysokiego zagrożenia zakażeniem koronawirusem przez pracowników sektora ochrony zdrowia, ale również ograniczeń w przemieszczaniu się obywateli, telekonsultacje stały się tak naprawdę jedyną możliwością ich funkcjonowania! Dość powiedzieć, że zgodnie z rekomendacjami m.in. ministerstwa zdrowia telekonsultacje powinny być teraz najczęściej stosowaną formą kontaktu lekarzy z pacjentami, a NFZ zaczął refundować telekonsultacje nie tylko w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej, ale również konsultacji specjalistycznych, m.in. onkologicznych oraz kardiologicznych.
Formy telekonsultacji – z czego może skorzystać pacjent?
Telekonsultacje mogą się odbywać w różnych formach, w zależności od tego, jaki system wdrożyła u siebie placówka.
- Teleporada – jest to rozmowa telefoniczna pacjenta z lekarzem, odbywana po uprzednim umówieniu się na określony dzień i godzinę. Droga kontaktu może być dwojaka: albo to lekarz kontaktuje się z pacjentem, albo dzwoni pacjent – do rejestracji i stamtąd jest przełączany na wewnętrzny numer lekarza lub bezpośrednio do specjalisty. Do jej odbycia potrzebny jest tylko telefon.
- Videokonsultacja – są to konsultacje pacjenta z lekarzem odbywające się poprzez systemy i komunikatory internetowe, wykorzystujące nie tylko połączenie głosowe, ale również obraz video. Pacjent i lekarz widzą się wzajemnie, dzięki czemu konsultacja ma bardziej rzeczywisty przebieg, a lekarz może – jeśli pozwala na to odpowiednia jakość obrazu – wykonać nawet proste badanie wzrokowe, np. zmian skórnych. Videokonsultacja wymaga już jednak urządzenia z dostępem do Internetu oraz wyposażonego w kamerę internetową.
- Chat on-line – jest to konsultacja pacjenta z lekarzem odbywająca się poprzez narzędzia i komunikatory umożliwiające wysyłanie wiadomości tekstowych, np. takie jak Messenger. W określony dzień o konkretnej godzinie lekarz pojawia się na chacie i pozostaje do dyspozycji pacjenta, odpowiadając na jego pytania.
Jak zgłosić chęć odbycia telekonsultacji?
Zgłoszenia potrzeby odbycia telekonsultacji pacjent może dokonać na kilka sposobów. Na początku musi ustalić, czy dana placówka w ogóle udostępnia taką usługę. W przypadku przychodni publicznych, informacji o placówkach udzielających konsultacji można szukać m.in. na infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia pod numerem 800 190 590. Konsultanci posiadają takie dane i mają obowiązek udostępniać je na prośbę pacjentów. W przypadku placówek prywatnych, ale również części publicznych, informacji o ewentualnych telekonsultacjach najlepiej szukać na ich stronach internetowych, dzwonić do rejestracji lub na infolinię (jeśli przychodnia taką posiada).
Samo umówienie telekonsultacji również może przebiegać na kilka sposobów, w zależności od tego, jaki system ma wdrożona przychodnia. Czasami należy zadzwonić do rejestracji i umówić się na konkretny termin rozmowy z lekarzem. Inne systemy umożliwiają zarezerwowanie terminu telekonsultacji przez formularze oraz platformy e-rejestracyjne znajdujące się na stronie placówki. Oczywiście trzeba się liczyć z tym, że profil pacjenta w takiej platformie musi być zweryfikowany – może być do tego potrzebny Profil Zaufany albo Internetowe Konto Pacjenta.
Telekonsultacja – zalety dla pacjenta
Telekonsultacje niosą ze sobą wiele korzyści dla pacjentów. Wśród nich znajduje się:
- możliwość kontaktu z lekarzem bez konieczności osobistej wizyty w placówce, co jest wygodne, pozwala na oszczędność czasu, a w czasie pandemii – zapewnia bezpieczeństwo,
- możliwość uzyskania wielu świadczeń medycznych (rozmowa z lekarzem, porady zdrowotne, e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienie lekarskie, podstawowe badanie wzrokowe),
- dostęp do lekarzy specjalistów dla mieszkańców małych miast oraz wsi nieskomunikowanych z większymi ośrodkami miejskimi oraz z utrudnionym dostępem do świadczeń zdrowotnych,
- wygodny kontakt z lekarzem dla osób starszych, mających problemy z poruszaniem się, osób chorych przewlekle, rodziców wychowujących małe dzieci.
Jak widać, na telekonsultacjach zyskują nie tylko placówki medyczne, które mogą nadal świadczyć usługi mimo trudnej sytuacji w kraju, ale również pacjenci. To dla nich wygoda, oszczędność czasu i bezpieczeństwo!
Jeśli Twoja placówka oferuje telekonsultacje albo planuje to zrobić i potrzebuje pomocy w promocji tego segmentu, skontaktuj się z nami! Przygotujemy strategię komunikacyjną i marketingową dopasowaną do specyfiki działalności Twojej placówki – zadzwoń lub napisz do nas i dowiedz się więcej -> https://mediahealth.pl/kontakt/.
Tagi: agencja marketingowa dla branży medycznej, marketing dla przychodni, telekonsultacje, telekonsultacje medyczne, teleporada, wizyta online