Historia marketingu medycznego

Historia marketingu medycznego

Ekspert ds. rozwoju biznesu dla branży medycznej i estetycznej, właściciel agencji. Doradca managerów i właścicieli największych podmiotów leczniczych w branży medycznej i estetycznej.

Choć wydawać by się mogło, że marketing medyczny to dziedzina, która pojawiła się i rozwinęła pod koniec XX wieku, to tak naprawdę jej elementy były z powodzeniem stosowane już przed wieloma laty. Warto więc prześledzić najciekawsze wydarzenia, które przyczyniły się do rozwoju znanego współcześnie marketingu medycznego.

Nie jest możliwe, by podać jedną datę, która rozpoczyna funkcjonowanie marketingu medycznego we współczesnym rozumieniu tego terminu. Na marketing medyczny składa się bowiem bardzo wiele działań, które ludzkość zna już od czasów starożytnych. Dla przykładu – bez wątpienia jednym z elementów marketingu medycznego jest szeroko rozumiana promocja zdrowia, która ma na celu edukowanie pacjentów w kwestiach profilaktyki wielu chorób i zdrowego trybu życia. Porady tego typu stosowano np. w średniowieczu – znany jest podręcznik „Ancrene Wisse” autorstwa anonimowego dominikanina, przeznaczony dla mniszek. Znalazły się nim porady dotyczące utrzymywania higieny osobistej, które miały zapewnić im zdrowie oraz dobre samopoczucie.
Średniowiecze było czasem, kiedy w Europie zaczęły funkcjonować pierwsze szkoły kształcące medyków, którzy kończyli edukację egzaminem, a do leczenia potrzebowali specjalnych zezwoleń udzielanych przez kościelnych hierarchów. Przykładem niezbyt dobrego marketingu tamtych czasów jest XIII-wieczne dzieło Wilhelma z Saliceto, który nakazywał medykom podczas mierzenia tętna „przyjmowanie poważnych min”, co miało imponować laikom i budzić w nich zaufanie. Zalecał również, by pacjentom w zaufaniu przekazywali pomyślne rokowanie, zaś otoczeniu – diagnozę negatywną. Miało to uchronić medyka przed obwinianiem, gdyby leczenie nie zakończyło się sukcesem…

Współczesny marketing medyczny

Oczywiście średniowieczne przykłady „marketingowe” traktować należy z przymrużeniem oka. O początkach nowoczesnego marketingu możemy mówić dopiero od początku XX wieku, a bodźcem była w tym przypadku I wojna światowa. W jej trakcie i już po zakończeniu na terenie Wielkiej Brytanii zaobserwowano zwiększoną liczbę przypadków chorób zakaźnych, co skłoniło tamtejsze władze do przeprowadzenia szeroko zakrojonych i dokładnie zaplanowanych kampanii informacyjnych. Na Wyspach utworzono więc Departament Informacji, który zatrudniał zawodowych pisarzy oraz opracował zarysy kampanii marketingowej. Polegała ona m.in. na tworzeniu ulotek oraz plakatów zachęcających do zdrowego odżywiania, zachowywania higieny osobistej oraz bezpiecznych zachowań seksualnych. Masową reklamę wykorzystywano także do promowania szczepień, które zaczęły być szeroko stosowane w latach powojennych.
W latach 70. oraz 80. XX wieku zaczął się już rozwijać marketing medyczny w postaci znanej obecnie. W 1974 r. kanadyjski minister zdrowia Marc Lalonde przedstawił opinii publicznej głośny raport „Zdrowie Kanadyjczyków”, w którym podkreślił, że głównym zadaniem służby zdrowia nie powinno być leczenie chorób, ale informowanie o nich społeczeństwa oraz profilaktyka. W 1977 r. American Hospital Association zorganizowało pierwszą konferencję marketingową, której głównym tematem były działania, które mogą podejmować placówki zdrowia, by promować poszczególne aspekty przemysłu zdrowotnego. W 1986 r. w Ottawie odbyła się konferencja zorganizowana przez WHO, podczas której uznano promocję zdrowia za jeden z głównych kierunków działania w ramach strategii zdrowotnej wobec społeczeństwa.
Koniec XX i początek XXI wieku przyniosły bardzo dynamiczny rozwój marketingu medycznego – sektor ochrony zdrowia stawał się bowiem normalną branżą rynkową, od której wymaga się jakości obsługi, ukierunkowania na potrzeby pacjenta oraz konkurowania z innymi podmiotami. Warto pamiętać, że marketing medyczny był i nadal jest obwarowany wieloma przepisami prawa. W Polsce według art. 18b ustawy o zakładach opieki zdrowotnej „zakład opieki zdrowotnej może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, a treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy”. Mimo to, można bez obaw promować usługi np. zakresie zdrowego stylu życia. Dla placówek służby zdrowia oznacza to mnóstwo dostępnych narzędzi marketingowych.

W MediaHealth od ponad 10 lat zajmujemy się kompleksową obsługą marketingową placówek służby zdrowia. Nasze strategie i narzędzia pozwalają zwiększać liczbę pacjentów, poprawiać wskaźniki sprzedaży, budować pozytywny wizerunek, zdobywać przewagę na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie rozwiązania możemy zaproponować Twojej placówce, skontaktuj się z nami! Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania! Zapraszamy -> https://mediahealth.pl/kontakt/.

close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonimy do Ciebie

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora (DN Daniel Nowocin, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa) jedynie do kontaktu ze mną.

Zostaw numer
oddzwonimy!





Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora (DN Daniel Nowocin, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa jedynie do kontaktu ze mną.