Nie ma żadnych wątpliwości, że współcześnie serwis internetowy jest niezbędną „wizytówką” każdej placówki medycznej. Warto jednak pamiętać, że nie wystarczy samo posiadanie strony internetowej. Musi być ona odpowiednio zaprojektowana i regularnie aktualizowana, ważna jest jej treść, a nawet… kolorystyka.
Z badania CBOS wynika, że aż 79% dorosłych użytkowników Internetu w Polsce szuka w sieci informacji związanych z szeroko rozumianą ochroną zdrowia. Aż 59% internautów weryfikuje lub uzupełnia w ten sposób uzyskane od lekarza informacje. 27% badanych kontaktuje się lekarzami oraz placówkami za pomocą komunikatorów i narzędzi internetowych. Aż 66% ankietowanych szuka w sieci informacji o placówkach medycznych, oferowanych przez nich usługach czy lekarzach.
Jak więc widać, obecność przychodni medycznej w Internecie jest koniecznością. Podstawowym, a zarazem bardzo skutecznym pod wieloma aspektami sposobem na internetowe „życie” placówki jest strona internetowa.
Prezentacja oferty
Dobry serwis internetowy placówki medycznej powinien charakteryzować się przede wszystkim przejrzystym, ale i precyzyjnym sposobem prezentacji oferty. Lista świadczeń komercyjnych oraz na NFZ, dokładny cennik, wykonywane badania i zabiegi, sylwetki lekarzy oraz pozostałych członków zespołu – właśnie tego typu informacji szuka pacjent w Internecie, więc koniecznie muszą się one znaleźć na stronie.
Dobrym pomysłem na uproszczenie poruszania się na stronie przez pacjenta (zwłaszcza gdy serwis jest mocno rozbudowany) jest umieszczenie w niej wyszukiwarki. Internauta może przy jej pomocy wyszukiwać konkretne usługi, badania czy lekarzy.
Narzędzie kontaktu
Jak już wspomniano, strona internetowa jest pewnego rodzaju „wizytówką” placówki, która musi dawać pacjentowi szerokie możliwości kontaktowe. Warto, aby serwis posiadał oddzielną, wyszczególnioną na stronie głównej zakładkę kierującą do danych kontaktowych – adresu, numeru telefonu, maila. Dobrym pomysłem jest umieszczenie w takiej zakładce specjalnego formularza kontaktowego, przez który pacjent może bezpośrednio napisać do placówki.
Coraz więcej przychodni decyduje się również na uruchamianie w ramach swoich stron chatów, które obsługuje dedykowany pracownik albo… specjalny program, którego zadaniem jest odpowiadanie na pytania zadawane przez osoby w danej chwili przeglądające stronę.
Kolor ma znaczenie!
Kolory mają olbrzymie znaczenie w marketingu – poprzez dobór odpowiednich barw można wpłynąć na nastrój odbiorcy, skłonić go do decyzji zakupowych, ale także wyeksponować wartości istotne dla danej marki. Zasady te wykorzystuje się również przy projektowaniu stron internetowych firm z różnych branż, dobierając ich kolorystykę do specyfiki danej działalności.
W przypadku placówek medycznych, serwisy internetowe projektuje się wykorzystując najczęściej kolor:
- niebieski – kojarzy się z mądrością, stabilizacją i prawdą, jest chętnie wykorzystywany przez firmy, którym zależy na tym, by zdobyć zaufanie klientów (ubezpieczyciele, producenci zdrowej żywności, placówki medyczne),
- zielony – kojarzy się z bezpieczeństwem (barwy sygnalizacji świetlnej nie są przypadkowe…), spokojem i naturą, wykorzystywany m.in. przez firmy z branży finansowej oraz ochrony zdrowia,
- czerwony – kojarzy się z adrenaliną, działaniem, silnymi emocjami, ale również z zagrożeniem, w przypadku placówek medycznych sprawdza się jako kolor podkreślający nieustanne dbanie o zdrowie pacjenta czy niesienie pomocy w pilnych przypadkach (oznakowanie ambulansów).
Warto pamiętać, że wybór kolorów w ramach identyfikacji wizualnej ma olbrzymi wpływ na sposób odbioru marki.
Na co jeszcze zwracać uwagę?
Istnieje oczywiście jeszcze wiele innych aspektów, które decydują o tym, czy strona internetowa w prawidłowy sposób spełnia swoje zadania wizerunkowe oraz sprzedażowe.
- Prosta, intuicyjna nawigacja – umożliwia szybkie znalezienie przez pacjenta potrzebnych mu informacji.
- Przejrzysty projekt graficzny – wyróżniający najważniejsze elementy i kluczowe obszary, wydłużający w konsekwencji czas spędzony na stronie czy liczbę zapytań o usługi.
- Wyeksponowanie logotypu placówki – pozwalające na budowanie świadomości marki u odbiorców.
- Mapa Google’a – umożliwiająca łatwe i szybkie odnalezienie drogi dojazdowej do placówki.
- Dokumenty do pobrania – kwestionariusze osobowe, zgody na udostępnianie dokumentacji medycznej itp. – możliwość ich wydrukowania i wypełnienia w domu skraca czas załatwiania formalności w placówce.
- Dobór odpowiednich zdjęć – mogą one prezentować siedzibę placówki, nowoczesne gabinety, sale zabiegowe czy sylwetki lekarzy.
Należy także pamiętać o regularnej aktualizacji strony – dopisywaniu nowych usług, usuwaniu zabiegów i badań, których w placówce się już nie wykonuje, informowaniu o promocjach, nowościach czy zmianach godzin pracy. Można to robić np. poprzez dedykowaną zakładkę „Aktualności” czy „Blog”.
W MediaHealth specjalizujemy się m.in. w projektowaniu oraz prowadzeniu serwisów internetowych dla placówek medycznych. Nasz zespół ekspertów zaproponuje rozwiązania dopasowane do indywidualnej potrzeb każdej placówki, a później sprawnie je wdroży. Zapraszamy do kontaktu -> https://mediahealth.pl/kontakt/.
Tagi: marketing dla przychodni, strona placówki medycznej, tworzenie strony internetowej placówki medycznej, wizerunek placówki leczniczej