Kampania reklamowa to podstawa efektownego marketingu medycznego i narzędzie umożliwiające dotarcie do pacjenta. Jednak każda profesjonalna placówka lecznicza powinna zadbać również o swój pozytywny wizerunek. Można to osiągnąć dzięki public relations, czyli sposobie nawiązania i utrzymania kontaktu z odbiorcą. W poniższym artykule zaprezentujemy, jak wykorzystać PR, by utrzymać pozytywny wizerunek podmiotu medycznego.
Public relations w marketingu medycznym
Public relations to metody kształtowania stosunków podmiotu medycznego z jego otoczeniem. Głównym zadaniem PR jest zadbanie o dobry wizerunek placówki leczniczej oraz uzyskanie akceptacji i życzliwości pacjentów,.
Public relations w marketingu usług medycznych można wykorzystać w trzech celach. Pierwszym jest kreowanie wizerunku placówki leczniczej poprzez przekazywanie informacji do pacjentów na temat podmiotu medycznego. By zwiększyć moc przekazu, nadawcami komunikatu są najczęściej liderzy opinii, czyli w tym przypadku lekarze-specjaliści, podmioty medyczne, które podczas konferencji prasowych, wywiadów i w materiałach opublikowanych na kanale YouTube.
Drugim celem jest stworzenie świadomości u pacjenta konieczności istnienia placówki i jej integralności ze środowiskiem. Osoby korzystające z usług podmiotu medycznego powinny darzyć go pełnym zaufaniem i mieć świadomość, jak ważną rolę w ich życiu odgrywa. Dzięki temu lekarz zyskuje zaufanie swoich pacjentów, którzy pragną korzystać wyłącznie z jego usług. Trzecim celem jest sprawna, planowana, efektywna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna placówki. Pracownicy placówki medycznej powinni ze sobą współpracować i działać na rzecz tworzenia pozytywnego wizerunku podmiotu medycznego.
Przed rozpoczęciem działań, warto przeanalizować odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jak widzimy własną placówkę, czyli jaki jest wizerunek wewnętrzny podmiotu medycznego?
- Jak widzą naszą placówkę pacjenci, czyli jaki jest wizerunek zewnętrzny podmiotu medycznego?
- Jak chcemy, by postrzegali naszą placówkę pacjenci, czyli do jakiego idealnego wizerunku podmiot medyczny dąży?
- Jaki obraz placówki możemy stworzyć w obecnych warunkach, czyli jaki obecnie można stworzyć wizerunek realny podmiotu medycznego?
Zasady dbania o public relations placówki leczniczej
Pozytywny wizerunek może stworzyć i utrzymać każda firma, przedsiębiorstwo i placówka niezależnie od rynku i pozycji. Należy jednak zapamiętać trzy podstawowe zasady stosowane przez agencje marketingowe branży medycznej:
- Wzbudzaj ciekawość
Organizując akcję marketingową nowej usługi należy poinformować o tym swoich pacjentów. Jednak poza tradycyjnymi narzędziami e-marketingu typu social media czy newsletter, warto sięgnąć po oryginalne rozwiązania, które wzbudzą ciekawość pacjentów.
- Daj się zauważyć
By móc utrzymać kontakt z pacjentem należy być widocznym. Dobrym sposobem na to jest organizacja akcji promocyjnych, konkursów, dni otwartych oraz uczestnictwo w akcjach związanych z placówką. Pacjent powinien mieć kontakt z podmiotem medycznym nie tylko podczas akcji e-marketingowych i za pośrednictwem internetu, ale również podczas wydarzeń okolicznościowych.
- Kontroluj posty i wpisy
Media społecznościowe dają możliwość wyrażania opinii za pomocą postów, publikacji komentarzy i odpowiedzi na wiadomości. Nie wszystkie muszą być pochlebne i pozytywne. Nierzadko zdarza się, że urażony pacjent pragnie wyrazić swoją negatywną opinię. W takiej sytuacji należy zachować spokój i możliwie jak najszybciej wyjaśnić zaistniałą sytuację. Negatywne odpowiedzi mogą mieć bardzo niekorzystny wpływ na wizerunek podmiotu medycznego.
Tagi: agencja marketingowa, agencja marketingowa dla branży medycznej, agencja reklamowa dla branży medycznej, Promocja placówki leczniczej, reklama dla branży medycznej, Reklama dla klinik medycznych, wizerunek placówki leczniczej