Social media są dla współczesnych placówek medycznych jednym z narzędzi, dzięki którym mogą one budować wokół siebie lojalną społeczność, pozyskiwać nowych pacjentów oraz utrzymywać tych obecnych. Jednym z najważniejszych mediów społecznościowych jest bez wątpienia Facebook. Stanowi on nieocenioną platformę komunikacyjną dla gabinetów, przychodni i klinik.
Social media, czyli media społecznościowe, to różnego rodzaju platformy i serwisy internetowe, które umożliwiają ich uczestnikom wzajemny kontakt. Zalicza się do nich blogi, fora dyskusyjne, serwisy oceniające firmy i usługi, ale także duże portale, jak YouTube, Twitter czy Facebook.
Znaczenie social mediów w marketingu medycznym
Jak się okazuje, obecność w social mediach ma niebagatelne znaczenie dla placówek medycznych. Jeszcze niedawno wystarczająca do budowania marki oraz pozyskiwania nowych pacjentów wydawała się „tradycyjna” strona internetowa. Oczywiście serwisy www nadal pełnią bardzo ważną rolę wizerunkową i sprzedażową, ale coraz częściej zauważa się, jak istotna dla gabinetów i klinik jest obecność w social mediach.
Wpływ ma na to wiele czynników. Współczesny pacjent szuka możliwości kontaktu z placówką medyczną, chce mieć możliwość zadania pytania, uzyskanie niezbędnych mu informacji itp. Dobrze prowadzony profil w social mediach pozwala placówce promować się w Internecie, przedstawiać swoje usługi, docierać do osób potencjalnie nimi zainteresowanych. Niezwykle istotne są także różnorodne możliwości komunikacyjne.
Metody komunikacji z pacjentami przez Facebooka
Jak już wspomniano, jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych portali społecznościowych jest Facebook. Placówki medyczne mogą być w nim obecnie poprzez swój profil, za pośrednictwem którego promują swoje usługi, budują wizerunek i kontaktują się z pacjentami – zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi. W jaki sposób można wpłynąć na jakość komunikacji z pacjentami poprzez profil na Facebooku? Jak się okazuje, istnieje w tym zakresie kilka możliwości.
-
Wprowadź automatyczne pytania i odpowiedzi na czacie
Jednym z głównych narzędzi kontaktowych Facebooka jest Messenger, czyli rodzaj czatu, przez który pacjenci mogą zadawać placówce pytania. Oczywiście idealna jest sytuacja, gdy na pytania pacjentów odpowiada dedykowany temu pracownik – buduje to profesjonalny wizerunek i pozwala tworzyć więź z odbiorcą. Nie jest to jednak możliwe 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Dlatego warto skorzystać z funkcji wyboru przez pacjenta z góry zaplanowanych pytań (np. godziny otwarcia, zakres usług, ceny), a także przygotować do nich automatycznie wysyłane odpowiedzi.
-
Ustaw przycisk CTA, który będzie kierował do zadzwonienia do placówki bądź do formularza kontaktowego
Współczesny pacjent często w pierwszej kolejności szuka opinii czy informacji o danej placówce właśnie na Facebooku. Jeśli nie znajdzie tego, czego szuka lub po zapoznaniu się z informacjami dostępnymi na Facebooku chce zapisać się na badanie czy wizytę, powinien mieć taką możliwość. Facebook posiada opcję ustawienia tzw. przycisku CTA (call to action), który może kierować albo bezpośrednio do kontaktu telefonicznego, albo np. do formularza kontaktowego. Zapewnia to pacjentowi szybką i wygodną możliwość wykonania określonej czynności kontaktowej.
-
Odpowiadaj na pytania, komentarze, opinie i wiadomości
Założenie profilu placówki na Facebooku to dopiero pierwsza i zarazem najłatwiejsza część obecności na tym serwisie. Największym błędem jest pozostawienie Facebooka samemu sobie, podczas gdy pojawiają się tam pytania, wiadomości, opinie i komentarze. Koniecznie trzeba na nie odpowiadać! Buduje to pozytywny wizerunek placówki, jest dowodem na profesjonalizm i wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego pacjenta. Niejednokrotnie może to również pozwolić na uporanie się z sytuacją kryzysową.
-
Dbaj o regularność umieszczania postów
Kolejnym elementem prowadzenia profilu placówki na Facebooku i komunikowania się z pacjentami jest regularne umieszczanie tam postów. Zaleca się, by były to przynajmniej 2-3 posty tygodniowo. Dzięki temu profil będzie żył, stanie się atrakcyjny dla pacjentów, a treści będą docierać do szerszego grona odbiorców. Warto dopasowywać terminy publikacji np. do przypadających na dany dzień świąt i obchodów, nawet tych mniej popularnych. Dla przykładu – w Dniu Kobiet można zachęcać pacjentki do wykonania profilaktycznej cytologii, a w okresie wakacyjnym edukować w zakresie kontrolnych badań znamion skórnych pod kątem nowotworów.
-
Umiejętnie dobieraj treść i formę postów
Jeśli chodzi o formę publikowanych na Facebooku treści, do wyboru mamy m.in. posty tekstowe, grafiki, infografiki, a nawet filmy video. Wybór tej odpowiedniej zależy zarówno od specyfiki tematu, jak i możliwości danej placówki. A jaka może być treść postów? Tu opcji też jest wiele. Powinna ona przede wszystkich zachęcać do skorzystania z usług placówki – warto informować o pracujących w niej specjalistach, dostępnych badaniach czy zabiegach. Zawsze mile widziane przez pacjentów są posty o funkcjonowaniu placówki – dzięki nim mogą szybko dowiedzieć się, jak działa placówka, w których godzinach, kiedy jest zamknięta. Ciekawą opcją są też posty edukacyjne, z których pacjenci mogą dowiedzieć się o zasadach zdrowego stylu życia, diety, profilaktyki chorób itp.
Profesjonalna, sprawna i spójna komunikacja placówki z pacjentem poprzez Facebooka może dawać doskonałe efekty wizerunkowe i sprzedażowe. Jeśli potrzebujesz w tej kwestii specjalistycznej pomocy, skontaktuj się z nami! Eksperci MediaHealth odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania!