Marketing medyczny to dość specyficzna branża, która w większym niż inne sektory rynku stopni musi być ukierunkowana na spełnianie potrzeb klienta, którym w tym wypadku jest pacjent. Nie oznacza to oczywiście, że marketing medyczny omijamy jest przez nowe trendy i narzędzia.
Eksperci z branży są zgodni – marketing medyczny jest i będzie w najbliższym czasie ukierunkowany na nowoczesne technologie i innowacyjne narzędzia, których celem jest szersze otwarcie się na potrzeby pacjenta oraz ułatwienie mu życia. Oto kilka przykładów.
Telemedycyna
Z raportu „Pacjent w świecie cyfrowym” firmy doradczej PwC wynika, że coraz większą rolę w medycynie będzie odrywać telediagnostyka, dedykowane aplikacje oraz urządzenia mobilne. Jak wynika z raportu, gotowych do korzystania z telemedycyny jest już około 60% pacjentów z Europy Środkowo-Wschodniej.
Jaki to ma związek z marketingiem? Otóż rozwój telemedycny, np. poprzez urządzenia mobilne oraz aplikacje, nie tylko przyczynia się do wzrostu jakości opieki nad pacjentem, ale jednocześnie redukuje jej koszty. Przez mobilny monitoring stanu zdrowia pacjenta lekarz bez wychodzenia z gabinetu może wskazywać źródła będące potencjalnymi obszarami zagrożenia. Może w tym pomóc analiza pobieranych przez urządzenie mobilne parametrów (ciśnienie, masa ciała), dokumentacji medycznej przechowywanej w chmurze, historia leczenia czy hospitalizacji.
Telemedycyna niesie ze sobą zarówno oszczędności dla konkretnego lekarza i placówki, ale także całego systemu służby zdrowia. Według szacunków Komisji Europejskiej, wdrażane na terenie całej UE narzędzie telemedycyny pozwolą do 2025 r. zaoszczędzić nawet 95 mld euro, m.in. poprzez redukcję osobistego monitorowania pacjenta.
Turystyka medyczna
Wartość rynku turystyki medycznej na świecie szacuje się na około 500 mld dolarów. Firma PwC twierdzi, że co roku do Polski przyjeżdża około 400 tys. zagranicznych pacjentów i liczba ta będzie co roku wzrastać o około 10%. Polskie Stowarzyszenie Turystyki Medycznej poinformowało, że tylko w 2015 r. obcokrajowcy zostawili w naszych placówkach medycznych około 1,5 mld zł.
Polska plasuje się w europejskiej czołówce jeśli chodzi o turystykę stomatologiczną, popularna jest też chirurgia plastyczna (liposukcja, lifting twarzy, korekta nosa, powiększanie piersi) oraz operacje ortopedyczne. Przyjeżdżają do nas Niemcy, Brytyjczycy, Belgowie oraz mieszkańcy Skandynawii. Powód? O wiele niższe ceny, a jednocześnie wysoki standard klinik i dostęp do dobrych specjalistów. Coraz więcej placówek medycznych z sektora prywatnego będzie więc bez wątpienia ukierunkowywać swoje działania marketingowe na promowanie usług wśród pacjentów zagranicznych.
Obsługa pacjenta w Messengerze
Messenger na Facebooku to już nie tylko narzędzie komunikowania się z pacjentem, nawiązywania z nim relacji oraz budowania lojalności. Coraz popularniejsze (nie ma żadnych wątpliwości – trend ten będzie jeszcze długo aktualny) są tzw. boty, czyli narzędzia automatyzujące obsługę Messengera. Pozwala to tak naprawdę na stworzenie wirtualnego asystenta, który odpowiada na pytania pacjentów przez 24 godziny na dobę.
Należy mieć świadomość, że ochrona zdrowia to branża wymagająca bardzo delikatnego podejścia do pytań zadawanych przez pacjenta na Messengerze, ale bot może pokierować go w odpowiednie miejsce, umożliwić zapis na wizytę albo poinformować, że skontaktuje się z nim pracownik przychodni. Współczesny pacjent oczekuje dziś błyskawicznej obsługi na najwyższym poziomie, nie tylko w Messengerze, ale i w innych kanałach. Pewna automatyzacja pierwszych chwil kontaktu z pewnością może w tym pomóc.
W Mediahealth zajmujemy się kompleksowymi działaniami marketingowymi ukierunkowanymi na potrzeby konkretnej placówki. Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie pozyskiwać pacjentów, jak profesjonalnie ich obsługiwać, jak budować swój pozytywny wizerunek, zgłoś się do nas! Przygotujemy strategię marketingową idealnie dopasowaną do Twoich potrzeb! Zapraszamy -> https://mediahealth.pl/kontakt/.
Tagi: agencja marketingowa dla branży medycznej, marketing medyczny, trendy w marketingu, trendy w marketingu medycznym