Największe wyzwania w marketingu medycznym

Największe wyzwania w marketingu medycznym

5 sierpnia 2019

Marketing medyczny – tak jak każda inna branża – musi mierzyć się z wieloma różnymi wyzwaniami, jakie stawia współczesny świat. Część z nich bierze się z określonych ram prawnych, inne – z nieustannego rozwoju nowoczesnych technologii. O czym zatem warto wiedzieć?
Marketing medyczny to szczególna gałąź marketingu, która w swoich działaniach musi uwzględniać funkcjonujące przepisy prawne, ale również pewnego rodzaju specyfikę usług. Koncentrują się one wokół ochrony, a czasami nawet ratowania ludzkiego zdrowia i życia, czyli najcenniejszych wartości. Współczesny świat stawia przed specjalistami z zakresu marketingu medycznego coraz to nowe wyzwania. Jakie są te największe?
• Zakaz reklamy usług medycznych
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 14 ustawy o działalności leczniczej), podmiot wykonujący działalność leczniczą może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, ale treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Co to oznacza? Otóż to, że placówka medyczna nie może w bezpośredni sposób zachęcać pacjentów do skorzystania z jej usług, reklamować zabiegów itp. Z drugiej strony, w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty zapisano, że lekarze w ramach prowadzonej działalności mogą rozpowszechniać informacje o zachowaniach prozdrowotnych, profilaktyce różnych chorób itp. Wyzwaniem dla marketingu medycznego jest więc znalezienie „złotego środka”, czyli takich form komunikowania o usługach, które nie mają charakteru reklamowego. Jak to zrobić? Możliwości jest wiele, np. prowadzenie na stronie internetowej eksperckiego bloga, w którym lekarze udzielają porad dotyczących zdrowego stylu życia itp. Dobre wypozycjonowanie takiego bloga w Internecie sprawi, że na stronę placówki będą zaglądać czytelnicy, z których przynajmniej część przy okazji zapozna się z ofertą.
• Zasady etyczne
Przestrzeganie zasad etyki w przypadku tak wrażliwej branży, jaką jest ochrona zdrowia, to również olbrzymie wyzwanie dla marketingowców. Powszechnym działaniem marketingowym w wielu branżach jest WOMM, czyli tzw. marketing szeptany, polegający na budowaniu pozytywnego wizerunku produktu/usługi/miejsca/osoby w sieci poprzez tworzenie na jej temat komentarzy, opinii, ocen – oczywiście o dobrym wydźwięku. O ile napisanie pozytywnej opinii np. o dostępnym w sklepie internetowym telewizorze nie budzi dużych emocji, to czy takie samo działanie wobec usług medycznych jest jeszcze etyczne? Gdzie jest granica między informowaniem o możliwych skutkach niewykonania jakiegoś zabiegu a straszeniem pacjenta negatywnymi konsekwencjami? Czy etyczne jest informowanie pacjenta o zabiegach chirurgii plastycznej bez wzmianki o możliwych powikłaniach? Tego typu pytania to codzienność pracy specjalistów ds. marketingu medycznego.
• Rozwój nowoczesnych technologii
Innowacyjne technologie wkraczają do każdej dziedziny życia, również do medycyny. Działania marketingowe muszą uwzględniać szybki rozwój mobilnych kanałów komunikacji, technologii cyfrowych, telemedycyny, a nawet pojawienie się… Sztucznej Inteligencji. To już nieuniknione – sztuczna inteligencja zmieni sposoby leczenia (według specjalistów, już wkrótce 80% działań lekarzy będą mogły wykonywać roboty ze Sztuczną Inteligencją), biznesowe modele świadczenia usług (m.in. poprzez możliwość analizy w czasie rzeczywistym olbrzymich ilości danych), a także… marketing medyczny. Z pewnością już niebawem w przychodniach pojawią się wirtualni asystenci, których działanie oparte będzie o technologię SI, aplikacje mobilne, a także sieci telemetryczne, które będą monitorować stan zdrowia pacjenta. Niewykluczone, że platformy, aplikacje i sieci ze Sztuczną Inteligencją będą współpracować z określoną grupą marek medycznych lub lekarzy, do których będą starały się przekonać pacjenta.
To tylko kilka przykładów wyzwań, z którymi już mierzy się lub dopiero zmierzy się branża medyczna. Aby się do nich odpowiednio przygotować, współpracuj z najlepszymi! W Mediahealth od kilkunastu lat specjalizujemy się w działaniach marketingowych dla branży medycznej, w zgodzie z najnowszymi trendami, ale i indywidualnymi potrzebami placówki. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co możemy zrobić dla Twojej przychodni lub kliniki, zgłoś się do nas -> https://mediahealth.pl/kontakt/. Zapraszamy!

Tagi: , , ,

close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonimy do Ciebie

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@mediahealth.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://mediahealth.pl/polityka-prywatnosci

Zostaw numer
oddzwonimy!