Czy telekonsultacje są przyszłością placówek medycznych?

Czy telekonsultacje są przyszłością placówek medycznych?

24 marca 2020

Bardzo dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii oraz powszechny dostęp do Internetu mają wpływ na wiele dziedzin ludzkiego życia, w tym również na dostępność oraz jakość usług medycznych. W naszym kraju od pewnego czasu funkcjonują już e-zwolnienia lekarskie, e-recepty, wkrótce dołączą do nich e-skierowania. Prawdziwym przełomem mogą jednak okazać się telekonsultacje w placówkach medycznych – np. w postaci czatów video czy rozmów telefonicznych.

Eksperci twierdzą, że przyszłością usług ochrony zdrowia jest telemedycyna, czyli forma świadczeń usług w sytuacji, gdy pacjent oraz lekarz nie znajdują się w tym samym miejscu. Przy wykorzystaniu Internetu, nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych oraz inżynierii biomedycznej możliwe jest nie tylko prowadzenie na odległość profilaktyki i kontroli stanu zdrowia, ale również stawianie diagnoz oraz wykonywanie procedur medycznych. Absolutnym przełomem w tej kwestii była przeprowadzona w 2001 r. operacja przy użyciu zdalnie kontrolowanego superkomputera ZEUS – francuski lekarz prof. Jacques Marescaux znajdując się w szpitalu w Strasburgu wykonał wówczas zabieg u pacjentki z chorobą pęcherzyka żółciowego ulokowaną w… oddalonym o 6500 km szpitalu w Nowym Jorku.

Telemedycyna to jednak nie tylko tego typu spektakularne operacje. W ramach zdalnych usług medycznych w naszym kraju dostępne są już m.in. elektronicznie zwolnienia lekarskie oraz elektroniczne recepty. Coraz bardziej powszechne – i to nie tylko w placówkach prywatnych, ale także publicznych przychodniach współpracujących z NFZ-em – stają się także telekonsultacje.

Telekonsultacje nową ofertą usług medycznych
Telekonsultacje to rodzaj zdalnej konsultacji pacjenta z lekarzem, która odbywa się poprzez nowoczesne narzędzia komunikacyjne. Może to być po prostu zwykła rozmowa telefoniczna, ale także konsultacje online w postaci czatów video, różnego rodzaju komunikatorów internetowych czy poczty mailowej.

Dzięki takim rozwiązaniom część świadczeń medycznych może być udzielana zdalnie, bez potrzeby osobistego kontaktu pacjenta z lekarzem. W taki sposób można np. uzyskać od lekarza kolejną receptę na przyjmowane stale leki, otrzymać informację dotyczącą ich dawkowania, odbyć szybkie konsultacje kontrolne czy uzyskać skierowanie do konkretnego specjalisty. Jest to dla obu stron oszczędność czasu oraz większy komfort.

Co ważne, konsultacje online w placówkach medycznych to nie tylko domena sektora prywatnego. Od 2015 r. refundowane przez NFZ są telekonsultacje kardiologiczne oraz geriatryczne. – Wprowadzenie nowych zakresów świadczeń, skierowanych do osób z terenów wiejskich, cierpiących na schorzenia kardiologiczne oraz osób korzystających z opieki lekarza geriatry, zapewni możliwość zdalnego konsultowania pacjentów w zakresie kardiologii i geriatrii bez konieczności osobistej wizyty pacjenta w często odległym ośrodku specjalistycznym. Zgodnie z treścią zarządzenia zespół lekarzy specjalistów zapewni konsultacje dla lekarzy rodzinnych praktykujących na wsi w sytuacjach, gdy potrzebne będzie medyczne wsparcie w postępowaniu z pacjentem – informował wówczas NFZ w komunikacie.

Telekonsultacje w placówkach medycznych – zalety
Konsultacje online, video czy telefoniczne mają wiele zalet – zarówno dla lekarzy, jak i dla pacjentów.

  • Pozwalają one przyspieszyć diagnostykę – nie trzeba tracić czasu na zapisywanie się na wizytę, podróż do przychodni czy oczekiwanie w poczekalni. Po ustaleniu terminu telekonsultacji, pacjent komunikuje się z lekarzem z dowolnego miejsca, np. z domu.
  • Konsultacje online umożliwiają stałą zdalną opiekę nad osobami przewlekle chorymi oraz pacjentami, którzy wymagają częstych kontroli czy konsultacji lekarskich. Dzięki telekonsultacjom lekarz może na bieżąco monitorować stan zdrowia czy wyniki badań pacjenta.
  • Konsultacje online są doskonałą formą kontaktu z lekarzem dla rodziców. Czasami rozwój dziecka przysparza wielu pytań i wątpliwości – w takiej sytuacji nie trzeba umawiać się na wizytę, ale można skontaktować się z pediatrą online. Podobne korzyści mają z telekonsultacji seniorzy, dla których osobiste udanie się do przychodni może być kłopotliwe np. ze względu na problemy z poruszaniem.
  • Dzięki telekonsultacjom w placówkach medycznych łatwiejszy dostęp do specjalistów mają osoby zamieszkujące tereny wiejskie, w których nie ma przychodni czy szpitali. Często tego typu miejscowości są również słabo skomunikowane z miastami i osoby bez własnego samochodu nie mają właściwie szans na tradycyjną konsultację ze specjalistą.
  • Podczas konsultacji online czy telefonicznej może zostać przepisana e-recepta czy wystawione elektroniczne skierowanie. Po zakończeniu rozmowy z pacjentem lekarz może również spisać zalecenia i wysłać je drogą mailową.

Z danych Research and Markets wynika, że rynek telemedycyny do 2025 r. ma osiągnąć wartość 78 mld dolarów. Rozwijają się potrzebne do tego narzędzia, coraz więcej pacjentów wyraża zainteresowanie tego typu usługami. Bez wątpienia telekonsultacje w placówkach medycznych są więc przyszłością sektora ochrony zdrowia!

Jeśli Twoja placówka oferuje telekonsultacje albo planuje to zrobić i potrzebuje pomocy w promocji tego segmentu, skontaktuj się z nami! Przygotujemy strategię komunikacyjną i marketingową dopasowaną do specyfiki działalności Twojej placówki – zadzwoń lub napisz do nas i dowiedz się więcej -> https://mediahealth.pl/kontakt/.

Tagi: , , ,

close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonimy do Ciebie

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@mediahealth.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://mediahealth.pl/polityka-prywatnosci

Zostaw numer
oddzwonimy!