W pierwszej chwili akcje marketingowe większości osób kojarzą się z promocjami i wyprzedażami organizowanymi co jakiś czas przez sklepy – zarówno stacjonarne, jak i internetowe. Owszem, jest to jeden z przykładów akcji marketingowych, ale tak naprawdę różnego rodzaju akcje mogą, a nawet powinny przygotowywać firmy działające w różnych branżach, nie wykluczając placówek ochrony zdrowia. Dlaczego? Co można dzięki temu zyskać? Jak przeprowadzić udaną akcję marketingową? Podpowiadamy!

Według amerykańskiego ekonomisty Philipa Kotlera, marketing to „nauka i sztuka badania, tworzenia oraz oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego”. Jak przenieść tę definicję na zrozumienie, czym tak naprawdę są akcje marketingowe? Otóż są to podejmowane przez firmy ze wszystkich branż działania, które mają przyczynić się do budowania właściwych relacji z klientami, a dzięki temu pozytywnie wpłynąć na poziom sprzedaży ich towarów lub usług.

Akcje marketingowe w branży medycznej – uwaga na niedozwoloną reklamę!

Placówki ochrony zdrowia – ze względu na rygorystyczne przepisy prawne – muszą zachować sporą ostrożność w planowaniu akcji marketingowych. W polskich przepisach zabroniona jest reklama zarówno lekarzy, jak i placówek czy klinik, tyle że trudno jednoznacznie określić, jakie działania są reklamą, a jakie nie. Podpowiedzi przynosi rzeczywistość gospodarcza. Gabinety czy kliniki co do zasady nie emitują swoich reklam w prasie, radiu czy telewizji, ale powszechnie spotykane (i w żaden sposób niekarane prawnie) są np. kampanie reklamowe w Internecie czy drukowanie ulotek.

Akcje marketingowe placówek medycznych – na czym mogą polegać?

Akcje marketingowe organizowane przez placówki medyczne mogą być połączeniem wielu rodzajów działań marketingowych.

  • Ceniony i skuteczny jest content marketing, czyli tworzenie treści (blogów, artykułów sponsorowanych, artykułów eksperckich), w których wplata się fragmenty promujące ofertę placówki, przedstawiające sylwetki lekarzy albo umieszcza link do strony placówki.
  • Wiele ciekawych akcji marketingowych przeprowadzić można za pośrednictwem kanałów social media. Odpowiednia komunikacja, wchodzenie w interakcje z pacjentami, atrakcyjne treści tekstowe i wizualne – wszystko to pozwala budować relacje i zwiększać zaufanie do marki.
  • W przypadku placówek medycznych skuteczną akcją marketingową mogą być tzw. „dni otwarte”, połączone np. z piknikiem dla dzieci. Pozwalają one pacjentom zapoznać się z ofertą placówki, obejrzeć ją od środka, budują pozytywny wizerunek i lojalność pacjentów.
  • Wymierne korzyści marketingowe niesie dla placówki medycznej sponsoring (np. objęcie opieką medyczną lokalnej drużyny sportowej), angażowanie się w akcje charytatywne czy organizowanie akcji profilaktycznych (np. darmowe mierzenie ciśnienia czy darmowy pomiar poziomu cukru).

Widać więc, że możliwości w pełni zgodnych z prawem akcji marketingowych dla placówek medycznych jest wiele, a dodatkowo – niosą one ze sobą wymierne korzyści.

Celem akcji marketingowej nie zawsze muszą być pieniądze

Akcja marketingowa prowadzona przez każdą firmę – również placówkę medyczną – powinna przełożyć się na osiągnięcie ogólnego celu, jakim jest zysk. Co jednak ważne, nie od razu musi to być zysk finansowy. Oczywiście jeśli akcja dotyczy np. promowania danego badania czy usługi, to miarą jej skuteczności jest to, ilu pacjentów się na nie zapisze i ile zarobi dzięki temu placówka. Są jednak akcje marketingowe, których celem może być np. pozyskanie fanów na Facebooku, zebranie od pacjentów danych kontaktowych (np. e-maili w celu późniejszego wysyłania newsletterów), utrwalenie marki przychodni w świadomości pacjentów czy zbudowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie. To wszystko w późniejszym etapie może przełożyć się na większą liczbę pacjentów, więcej sprzedanych zabiegów i wyższe zyski, ale nie zawsze wszystko rozbija się o pieniądze.

Jak przeprowadzić dobrą akcję marketingową?

Akcje marketingowe powinno się prowadzić w kilku etapach – realizacja każdego z nich ma olbrzymi wpływ na powodzenie całego przedsięwzięcia.

  1. Określenie celu akcji – jak już wcześniej wspomniano, może to być np. sprzedaż nowej usługi, pozyskanie danych kontaktowych pacjentów albo zbudowanie pozytywnego wizerunku placówki.
  2. Wyznaczenie terminu – może to być kilka dni, tygodni, miesięcy – zależnie od celu, jaki chcemy osiągnąć. Akcja marketingowa nie może trwać w nieskończoność!
  3. Ustalenie grupy docelowej – w przypadku usług ginekologii estetycznej mogą to być np. kobiety po porodach, pracowni protetyki stomatologicznej – osoby starsze, a kliniki fizjoterapii – młodzi, aktywni fizycznie mężczyźni. Każda z tych grup wymaga innej komunikacji.
  4. Wybierz metody komunikacji – mogą to być kanały w social mediach, artykuły sponsorowane, kampanie Facebook Ads i AdWords oraz wiele innych.
  5. Określ budżet – wyznaczenie konkretnej sumy, którą można przeznaczyć na akcję, pozwala zweryfikować, na jakie metody komunikacji nas stać, a z jakich trzeba zrezygnować.
  6. Monitorowanie realizacji – nawet w przypadku najdokładniejszego planu realizacja akcji nie zawsze musi pójść „jak po maśle”. Należy monitorować sytuację i reagować na ewentualne błędy.
  7. Przeprowadzenie analizy – po zakończeniu akcji należy wykonać jej kompleksowe podsumowanie: policzyć koszty, zanalizować podjęte działania, osiągnięte zasięgi i realny zysk. Należy zwrócić uwagę na to, które elementy się nie sprawdziły, a które były skuteczne.

Jak widać, przeprowadzenie profesjonalnej i – co ważne – skutecznej akcji marketingowej nie jest proste! Dlatego warto powierzyć to specjalistom – w MediaHealth posiadamy wieloletnie doświadczenie w planowaniu i realizacji działań marketingowych dla placówek ochrony zdrowia. W ostatnim czasie zorganizowaliśmy m.in akcję Wspieranie przez sherowanie, w ramach której udostępniamy na Facebooku najciekawsze posty naszych klientów. Jeśli chcesz wiedzie więcej o naszej ofercie, skontaktuj się z nami -> https://mediahealth.pl/kontakt/.

Tagi: , , ,

Kontakt

ADRES

ul. Niegolewskiego 17
01-570 Warszawa

TELEFON

tel. 22 120 20 89

E-MAIL

biuro@mediahealth.pl







    Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@mediahealth.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    Administratorem danych osobowych jest DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://mediahealth.pl/polityka-prywatnosci

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@mediahealth.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    Administratorem danych osobowych jest DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://mediahealth.pl/polityka-prywatnosci/