Wiadomości tekstowe są obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych form kontaktu – zarówno w relacjach osobistych, zawodowych, jak i na gruncie klient – firma. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się narzędzi pozwalających na usprawnienie kontaktu przedsiębiorstw z klientami są chatboty. Coraz chętniej wykorzystywane są one również w branży medycznej.

Chatbot – czyli wirtualny doradca – to rodzaj oprogramowania opartego na algorytmach sztucznej inteligencji (SI). Jego zadaniem jest stymulowanie i prowadzenie rozmowy (interakcji) użytkownika z konsultantem. Chatbot pozytywnie wpływa na jakość obsługi klienta w firmie, zwiększa jej efektywność, usprawnia procesy komunikacyjne na linii klient-przedsiębiorstwo.

Prognozy rozwoju rynku

Według prognoz ekspertów, światowy rynek chatbotów będzie rozwijał się w błyskawicznym tempie. Jak wynika z raportu firmy Global Market Insights, w 2017 r. wartość tego segmentu nowoczesnych technologii wynosiła około 250 mld dolarów. W 2024 r. ma on już jednak być wart około 1,3 bln dolarów, co oznacza średnioroczny wzrost aż o około 30%!

Perspektywy tak dynamicznego wzrostu są podyktowane nie tylko pewnego rodzaju „modą” na chatboty. Dopasowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa chatbot pozwala na oszczędność czasu koniecznego na kontakt z klientem, ale i pieniędzy potrzebnych np. na zatrudnienie dedykowanych do tego pracowników. Z drugiej strony, dotychczasowe doświadczenia pokazują, że zastosowanie chatbotów ma niewątpliwy pozytywny wpływ na jakość obsługi klienta.

Chatboty w medycynie – jakie mogą mieć zastosowanie

Branża medyczna jeszcze niedawno podchodziła do wszelkich nowinek technologicznych dość zachowawczo. Był to efekt zarówno nie do końca precyzyjnych przepisów dotyczących gromadzenia i przetwarzania danych osobowych, ale także specyfiki branży – ludzkie zdrowie i życie jest najwyższą wartością, więc trzeba mieć pewność, że każda wdrażana nowinka technologiczna jest zgodna np. z etyką lekarską.

Obecnie jednak rzeczywistość się zmieniła. Możliwość gromadzenia i przetwarzania danych osobowych została ściśle uregulowana m.in. w przepisach RODO. Różnego rodzaju ułatwień oczekują również pacjenci – wszelkie działania związane z ochroną zdrowia mają być szybkie i wygodne.

Jakie więc zastosowanie mogą mieć chatboty w medycynie? Przede wszystkim wspieranie pacjentów na różnych obszarach dbania o zdrowie – począwszy od rejestracji na wizytę, przez wstępne diagnozowanie różnego rodzaju chorób, udzielanie informacji odnośnie działania leków i ich dawkowania, aż po szukanie w najbliższej w okolicy apteki. Wirtualny asystent może pomóc znaleźć gabinet lekarski, kontrolować stan zdrowia pacjenta, a nawet przypominać mu o konieczności przyjęcia leków o określonej godzinie.

Chatboty w medycynie – przykłady wdrożeń

Należy mieć świadomość, że chatboty są już obecne w branży medycznej, i to w naprawdę szerokim zakresie. Jakie przykłady wdrożeń wirtualnych asystentów warto przytoczyć?

  • Chatbot, który zdał egzamin medyczny

Możliwości sztucznej inteligencji są olbrzymie! Brytyjski start-up Babylon Health opracował chatbota, który „przystąpił” do egzaminu Royal College of General Practitioners – przystępują do niego lekarze stażyści z Wielkiej Brytanii. Jak nietrudno się domyśleć, chatbot zdał egzamin i może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie osiągnięty wynik. Narzędzie oparte na algorytmach SI zdało egzamin… na 82%, podczas gdy średnia wyników z minionych pięciu lat wynosi 72%.

  • Chatbot dla pacjentów z chorobą Alzheimera

Rosyjska firma Endurance opracowała chatbota dedykowanego do pomocy pacjentom ze zdiagnozowaną chorobą Alzheimera. Jej objawy – np. takie jak dysfunkcje poznawcze, zaburzenia pamięci, kłopoty z logicznym wysławianiem się – są bardzo często widoczne właśnie podczas rozmowy chorego z innymi ludźmi. Chatbot „rozmawia” z pacjentem, analizuje jego wypowiedzi i wykrywa wszelkie odchylenia od normy. Wiadomości o nieprawidłowościach może wysyłać rodzinie chorego lub jego lekarzowi.

  • Diagnostyczny chatbot prosto w Polski

Wrocławska spółka Infermedica zaprojektowała chatbota, który pozwala ocenić prawdopodobieństwo występowania u pacjenta różnych chorób. Wirtualny asystent zadaje użytkownikowi pytania, analizuje odpowiedzi i ocenia, jakie jest ryzyko zachorowania, czy ewentualne objawy są poważne i jakie kroki powinien podjąć pacjent (telekonsultacja, wizyta u lekarza, szybkie zgłoszenie się na pogotowie). Z rozwiązania wrocławskiej spółki korzysta już ponad 40 firm, nie tylko z Polski (m.in. PZU Zdrowie, Allianz), ale i Kanady, Portugalii oraz Słowacji.

  • Chatboty w dobie koronawirusa

Tegoroczna pandemia koronawirusa stała się olbrzymim wzywaniem dla systemów ochrony zdrowia w wielu krajach. W Stanach Zjednoczonych wielką pomocą diagnostyczną dla pacjentów i lekarzy są chatboty, które analizują objawy występujące u pacjenta, podpowiadają, czy powinien zgłosić się do szpitala albo wskazują personelowi medycznemu, u którego pacjenta należy w trybie pilnym przeprowadzić test na obecność wirusa SARS-CoV-2.

Jak widać, postępu technologicznego związanego z zastosowaniem chatbotów w medycynie nie da się już w zasadzie zatrzymać. I nie ma w tym nic dziwnego, jeśli wziąć pod uwagę korzyści, jakie mają z tego zarówno lekarze, jak i pacjenci.

Tagi: , , , ,

Kontakt

ADRES

ul. Niegolewskiego 17
01-570 Warszawa

TELEFON

tel. 22 120 20 89

E-MAIL

biuro@mediahealth.pl







    Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@mediahealth.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    Administratorem danych osobowych jest DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://mediahealth.pl/polityka-prywatnosci

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@mediahealth.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    Administratorem danych osobowych jest DN Daniel Nowocin z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 120 20 89. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://mediahealth.pl/polityka-prywatnosci/