Wiadomości tekstowe są obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych form kontaktu – zarówno w relacjach osobistych, zawodowych, jak i na gruncie klient – firma. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się narzędzi pozwalających na usprawnienie kontaktu przedsiębiorstw z klientami są chatboty. Coraz chętniej wykorzystywane są one również w branży medycznej.
Chatbot – czyli wirtualny doradca – to rodzaj oprogramowania opartego na algorytmach sztucznej inteligencji (SI). Jego zadaniem jest stymulowanie i prowadzenie rozmowy (interakcji) użytkownika z konsultantem. Chatbot pozytywnie wpływa na jakość obsługi klienta w firmie, zwiększa jej efektywność, usprawnia procesy komunikacyjne na linii klient-przedsiębiorstwo.
Prognozy rozwoju rynku
Według prognoz ekspertów, światowy rynek chatbotów będzie rozwijał się w błyskawicznym tempie. Jak wynika z raportu firmy Global Market Insights, w 2017 r. wartość tego segmentu nowoczesnych technologii wynosiła około 250 mld dolarów. W 2024 r. ma on już jednak być wart około 1,3 bln dolarów, co oznacza średnioroczny wzrost aż o około 30%!
Perspektywy tak dynamicznego wzrostu są podyktowane nie tylko pewnego rodzaju „modą” na chatboty. Dopasowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa chatbot pozwala na oszczędność czasu koniecznego na kontakt z klientem, ale i pieniędzy potrzebnych np. na zatrudnienie dedykowanych do tego pracowników. Z drugiej strony, dotychczasowe doświadczenia pokazują, że zastosowanie chatbotów ma niewątpliwy pozytywny wpływ na jakość obsługi klienta.
Chatboty w medycynie – jakie mogą mieć zastosowanie
Branża medyczna jeszcze niedawno podchodziła do wszelkich nowinek technologicznych dość zachowawczo. Był to efekt zarówno nie do końca precyzyjnych przepisów dotyczących gromadzenia i przetwarzania danych osobowych, ale także specyfiki branży – ludzkie zdrowie i życie jest najwyższą wartością, więc trzeba mieć pewność, że każda wdrażana nowinka technologiczna jest zgodna np. z etyką lekarską.
Obecnie jednak rzeczywistość się zmieniła. Możliwość gromadzenia i przetwarzania danych osobowych została ściśle uregulowana m.in. w przepisach RODO. Różnego rodzaju ułatwień oczekują również pacjenci – wszelkie działania związane z ochroną zdrowia mają być szybkie i wygodne.
Jakie więc zastosowanie mogą mieć chatboty w medycynie? Przede wszystkim wspieranie pacjentów na różnych obszarach dbania o zdrowie – począwszy od rejestracji na wizytę, przez wstępne diagnozowanie różnego rodzaju chorób, udzielanie informacji odnośnie działania leków i ich dawkowania, aż po szukanie w najbliższej w okolicy apteki. Wirtualny asystent może pomóc znaleźć gabinet lekarski, kontrolować stan zdrowia pacjenta, a nawet przypominać mu o konieczności przyjęcia leków o określonej godzinie.
Chatboty w medycynie – przykłady wdrożeń
Należy mieć świadomość, że chatboty są już obecne w branży medycznej, i to w naprawdę szerokim zakresie. Jakie przykłady wdrożeń wirtualnych asystentów warto przytoczyć?
- Chatbot, który zdał egzamin medyczny
Możliwości sztucznej inteligencji są olbrzymie! Brytyjski start-up Babylon Health opracował chatbota, który „przystąpił” do egzaminu Royal College of General Practitioners – przystępują do niego lekarze stażyści z Wielkiej Brytanii. Jak nietrudno się domyśleć, chatbot zdał egzamin i może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie osiągnięty wynik. Narzędzie oparte na algorytmach SI zdało egzamin… na 82%, podczas gdy średnia wyników z minionych pięciu lat wynosi 72%.
- Chatbot dla pacjentów z chorobą Alzheimera
Rosyjska firma Endurance opracowała chatbota dedykowanego do pomocy pacjentom ze zdiagnozowaną chorobą Alzheimera. Jej objawy – np. takie jak dysfunkcje poznawcze, zaburzenia pamięci, kłopoty z logicznym wysławianiem się – są bardzo często widoczne właśnie podczas rozmowy chorego z innymi ludźmi. Chatbot „rozmawia” z pacjentem, analizuje jego wypowiedzi i wykrywa wszelkie odchylenia od normy. Wiadomości o nieprawidłowościach może wysyłać rodzinie chorego lub jego lekarzowi.
- Diagnostyczny chatbot prosto w Polski
Wrocławska spółka Infermedica zaprojektowała chatbota, który pozwala ocenić prawdopodobieństwo występowania u pacjenta różnych chorób. Wirtualny asystent zadaje użytkownikowi pytania, analizuje odpowiedzi i ocenia, jakie jest ryzyko zachorowania, czy ewentualne objawy są poważne i jakie kroki powinien podjąć pacjent (telekonsultacja, wizyta u lekarza, szybkie zgłoszenie się na pogotowie). Z rozwiązania wrocławskiej spółki korzysta już ponad 40 firm, nie tylko z Polski (m.in. PZU Zdrowie, Allianz), ale i Kanady, Portugalii oraz Słowacji.
- Chatboty w dobie koronawirusa
Tegoroczna pandemia koronawirusa stała się olbrzymim wzywaniem dla systemów ochrony zdrowia w wielu krajach. W Stanach Zjednoczonych wielką pomocą diagnostyczną dla pacjentów i lekarzy są chatboty, które analizują objawy występujące u pacjenta, podpowiadają, czy powinien zgłosić się do szpitala albo wskazują personelowi medycznemu, u którego pacjenta należy w trybie pilnym przeprowadzić test na obecność wirusa SARS-CoV-2.
Jak widać, postępu technologicznego związanego z zastosowaniem chatbotów w medycynie nie da się już w zasadzie zatrzymać. I nie ma w tym nic dziwnego, jeśli wziąć pod uwagę korzyści, jakie mają z tego zarówno lekarze, jak i pacjenci.
Tagi: agencja marketingowa dla branży medycznej, chatboty w medycynie, marketing dla przychodni, strona placówki medycznej, wizerunek placówki leczniczej