Współczesny marketing medyczny coraz częściej otwiera się na nowoczesne technologie – nie może to dziwić, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że pacjent jest obecnie klientem, któremu zaoferować trzeba nie tylko konkretną usługę zdrowotną, ale także komfort, wygodę i najwyższą jakość obsługi. Co zatem słychać w świecie nowoczesnych technologii dla branży medycznej?
Według badań firmy doradczej Deloitte, polski rynek usług medycznych jest jednym z najszybciej rozwijających się w całej Unii Europejskiej. Współczesne placówki służby zdrowia muszą jednak mierzyć się z kolejnymi wyzwaniami. Z jednej strony są to wyzwania typowo zdrowotne, takie jak starzejące się społeczeństwo, szybki rozwój schorzeń cywilizacyjnych czy coraz większa liczba pacjentów wymagających opieki długoterminowej. Z drugiej są to wyzwania marketingowo-wizerunkowe – coraz większa konkurencja, rosnąca świadomość pacjentów dotycząca ich praw, konieczność zapewnienia jak najwyższej jakości obsługi. Wszystko to sprawia, że placówki medyczne coraz chętniej zerkają w stronę nowoczesnych technologii, które pomagają im w codziennym funkcjonowaniu, poprawiają wskaźniki sprzedaży i budują pozytywny wizerunek wśród pacjentów.
Telemedycyna – lekarz i przychodnia na odległość
Telemedycyna to ogół narzędzi, które umożliwiają pacjentowi zdalny kontakt z lekarzem lub placówką. Oczywiście chodzi tu o podstawowe czynności, jak konieczność wypisania recepty w przypadku osób chorych przewlekle, zapisanie się na wizytę lub jej odwołanie, sprawdzenie grafiku lekarzy itp. W Stanach Zjednoczonych i krajach Europy Zachodniej narzędzia tego typu są już w zasadzie normą, u nas dopiero raczkują, choć oczywiście należy mieć świadomość, że w zdecydowanej większości przypadków wirtualna konsultacja nie jest w stanie zastąpić rzeczywistego kontaktu z lekarzem.
Dla pacjenta telemedycyna to wygoda i oszczędność czasu, dla lekarza – możliwość bieżącego monitorowania stanu zdrowia pacjenta, co obniża koszty utrzymania placówek, dla przychodni i klinik – możliwość ograniczenia, a nawet zupełnego zredukowania wizyt, na których pacjenci nie pojawiają się bez uprzedniej informacji. Zalety rozwiązań telemedycyny zauważa się również w kontekście osób starszych, które mogą mieć kłopot z fizycznym dotarciem do lekarza oraz niewielkich miejscowości, gdzie usługi medyczne, zwłaszcza specjalistyczne, są trudno dostępne.
Geofencing
Jedną z najnowszych technologii, która w najbliższych latach będzie coraz śmielej wkraczać do marketingu medycznego jest Geofencing. Termin ten nie ma jeszcze swojego polskiego odpowiednika – można próbować je tłumaczyć jako „siatkę geograficzną”, czyli obszar o ściśle określonych granicach. Jego początki biorą się z systemów stosowanych przez wielkie firmy, które poprzez urządzenia z modułem GPS wyznaczały swoim pracownikom obszar, w którym podczas pracy mogli się poruszać. Wyjście poza ten obszar skutkowało powiadomieniem przełożonego. Obecnie Geofencing wykorzystuje się także na inne sposoby. W krajach Zachodnich rodzice mogą się dzięki niemu dowiedzieć, że dziecko opuściło szkołę, a właściciel firmy przewozowej – że kierowca wyjechał samochodem poza dopuszczalną strefę.
Oczywiście potencjał Geofencingu został szybko dostrzeżony przez marketingowców. Użytkownik mający w kieszeni smartfona z włączoną funkcją GPS przebywając na danym obszarze może otrzymać na swoje urządzenie bony promocyjne czy reklamy znajdujących się tam punktów: sklepów, restauracji, kin czy placówek służby zdrowia. Oczywiście wcześniej użytkownik smartfona musi wyrazić zgodę na otrzymywanie takich ofert.
Można śmiało założyć, że w kolejnych miesiącach pojawią się doniesienia o kolejnych nowinkach technologicznych, które można będzie adaptować do potrzeb marketingu medycznego. Zachęcamy więc do regularnego zaglądania na naszego bloga, a wszystkie osoby zainteresowane kompleksową obsługą marketingową placówek służby zdrowia zapraszamy do kontaktu -> https://mediahealth.pl/kontakt/. Przygotujemy dla Was strategię marketingową idealnie dopasowaną do potrzeb Waszej przychodni!
Tagi: agencja marketingowa dla branży medycznej, marketing dla przychodni, Promocja placówki leczniczej, technologie w marketingu