Co zrobić, by fanpage na FB był skutecznym narzędziem marketingowym placówki medycznej?
„Jeśli nie ma Cię na Facebooku, nie istniejesz” – stwierdzenie to odnosi się nie tylko do osób, ale również firm. Media społecznościowe, w tym Facebook, są dla przedsiębiorstw ze wszystkich branż doskonałym narzędziem komunikacji, budowania wizerunku, a także sprzedaży. Jaką specyfikę ma jednak prowadzenie fanpage’a placówki medycznej? Podpowiadamy!
Zacznijmy od przypomnienia, jakie funkcje w rozwoju placówki ochrony zdrowia odgrywać może fanpage na Facebooku.
- Budowanie pozytywnego wizerunku – fanpage jest narzędziem do tego, by utrwalać świadomość marki u odbiorców, a także budować pozytywny wizerunek placówki otwartej, chętnie komunikującej się z pacjentami, nadążającej za zmianami i technologiami współczesnego świata.
- Wyznacznik jakości – nie ma co ukrywać: liczba fanów oraz osób obserwujących dany fanpage jest wyznacznikiem popularności i świadczy o dużym zainteresowaniu świadczonymi przez placówkę usługami. Duża liczba pozytywnych komentarzy wskazuje na wysoką jakość usług. W przypadku branży medycznej, gdzie chodzi o ludzkie zdrowie, takie wyrazy zaufania są wręcz bezcenne. Ciężko o lepszą rekomendację w obecnych czasach.
- Łatwy kontakt z grupą docelową – osoby lubiące czy obserwujące fanpage placówki medycznej to jej bezpośrednia grupa docelowa – aktualni pacjenci lub osoby dopiero zainteresowane świadczeniami tam udzielanymi. Fanpage pozwala w prosty sposób dotrzeć do nich z określonymi informacjami (nowy lekarz, nowe badania, inwestycja w sprzęt).
- Poprawa wskaźników sprzedaży – na początku nie łatwo to wyestymować, ale prowadzenie fanpage’a na Facebooku przekłada się na poprawę wskaźników sprzedaży (w przypadku placówek medycznych jest to liczba umówionych wizyt czy badań), szczególnie przy zastosowaniu celowanych kampanii do użytkowników. Skuteczność takich działań można ocenić e-narzędziami jak np. Medidesk, dostępnymi na rynku.
Fanpage placówki medycznej – praktyczne wskazówki
Z badania Instytutu Monitorowania Mediów przeprowadzonego w 2017 r. wynika, że Internet stał się dla Polaków kluczowym źródłem wiedzy medycznej. Aż 70% pacjentów najpierw szuka informacji o swoich dolegliwościach w sieci, a dopiero później zgłasza się do lekarza. Podczas badania w czerwcu 2017 r. Instytut przeanalizował 984 zamieszczone na Facebooku prośby o zarekomendowanie dobrego specjalisty. Wywołały ponad 108 tys. interakcji – oznacza to, że Internet, w tym również Facebook, staje się także platformą wymiany opinii o lekarzach.
Co działa?
Z trendów tych wnioski powinny wyciągać placówki medyczne. Fanpage przychodni czy szpitala może, a nawet powinien być źródłem rzetelnej wiedzy medycznej, zachęcającej pacjentów do dbania o swoje zdrowie oraz profilaktyki. Z jednej strony, wypełnia to misję placówek medycznych wobec społeczeństwa, z drugiej – pozwala w rzeczowy, merytoryczny sposób informować o swoich usługach. Oczywiście ważna jest forma takiej informacji – może to być post tekstowy, grafika, infografika czy film video. Wiadomo, że nikt nie przeczyta na Facebooku tekstu na stronę A4 dotyczącego jakiejś choroby, ale umiejętne sformułowanie określonych informacji w kilku zdaniach jest jak najbardziej możliwe.
Jak prowadzić profil na Facebooku? Podstawy
Ważna jest regularność takich publikacji, zawieranie w nich odpowiednich sformułowań CTA (call to action – zachęcenia do wykonania przez odbiorcę określonych działań, w tym przypadku umówienia się na wizytę czy badanie), wchodzenie w interakcję z odbiorcami, odpowiadanie na ich pytania czy komentarze. Dobrym pomysłem na przybliżenie pacjentom pracy przychodni jest rozbudowana galeria zdjęć, publikowanie postów przedstawiających kadrę medyczną (ich osiągnięcia, kwalifikacje, sukcesy zawodowe), nawiązywanie w komunikacji do aktualnych wydarzeń, świąt itp. Nie można przy tym zapomnieć o podstawach, czyli umieszczeniu w odpowiedniej sekcji podstawowych danych kontaktowych, godzin pracy, czasem także uproszczonego cennika.
Warto pamiętać, że odpowiednio prowadzony fanpage może być doskonałą wizytówką lekarza, gabinetu, a nawet całej placówki. Oczywiście muszą to być działania długofalowe, wymagające fachowej wiedzy marketingowej, umiejętności copywriterskich i graficznych, przygotowania całej strategii komunikacyjnej.
W przypadku braku odpowiedniej wiedzy lub czasu na tego typu kompleksowe działania, warto powierzyć je wyspecjalizowanym agencjom marketingowym, których działania oscylują w obszarze marketingu medycznym. Wtedy możemy liczyć na profesjonalne podejście, ale również zrozumienie charakterystyki branży, w tym odpowiedniej komunikacji z pacjentami.
Tagi: content marketing medyczny, Facebook, funpage, marketing, marketing medyczny, PR placówki medycznej