Rynek usług medycznych nieustannie się zmienia. W porównaniu do tego, co można było zaobserwować jeszcze kilkanaście lat temu, aktualnie coraz trudniej jest pozyskać stałych Pacjentów, którzy pozostaną lojalni wybranej placówce. Nie warto więc „spoczywać na laurach” i bazować na raz wypracowanym schemacie działań marketingowych. Obserwacja rynku, analiza konkurencji, badanie satysfakcji Pacjentów, a także próby „wyprzedzenia trendów” to elementy, na które powinniśmy zwracać szczególną uwagę.
Usługa zdrowotna jest produktem marketingowym
Niektórzy mówią, że wszystko można kupić, kwestią jest tylko odpowiednia cena. Podobne przekonanie panuje w przypadku sprzedaży usług medycznych. Sama idea działań marketingowych często widziana jest przez pryzmat zysku i osiągnięcia wymiernych korzyści biznesowych. W przypadku służby zdrowia na świecie znakomicie funkcjonuje pojęcie healthcare marketing, czyli marketing służby zdrowia, które wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. W Polsce określenie to dopiero „raczkuje”, a rosnące zainteresowanie tym pojęciem przypisuje się coraz liczniej powstającym prywatnym placówkom medycznym.
Planowanie i realizacja działań marketingowych w przypadku szpitali, przychodni czy placówek prywatnych stanowi bardzo ważny element ich funkcjonowania i rozwoju. Warto w tym miejscu podkreślić, że najważniejszym celem każdej placówki medycznej jest działanie w służbie Pacjentowi. To on powinien być w centrum naszego zainteresowania, a zadbanie o jego stan zdrowia i dobre samopoczucie najważniejszym celem, jakie powinniśmy zawrzeć w statusie placówki.
Najważniejsze cele działań marketingowych w ochronie zdrowia:
- Stworzenie oraz utrzymanie pozytywnego wizerunku firmy
- Komunikacja z potencjalnymi Pacjentami, której głównym zadaniem jest zaprezentowanie kadry lekarskiej i poinformowanie o zakresie oferowanych usług
- Pozyskanie nowych Klientów
- Zdobycie zaufania aktualnych Pacjentów, którzy staną się „ambasadorami” placówki medycznej w swoim środowisku
- Wzrost przychodów placówki medycznej (równoznaczny ze zwiększeniem sprzedaży oferowanych usług i zabiegów)
- Poinformowanie o nowych usługach i zabiegach, zakupie innowacyjnego sprzętu i nowych członkach personelu medycznego
Z jakich usług marketingowych może skorzystać placówka medyczna?
- E-marketing – działania wykorzystujące do przeprowadzenia kampanii marketingowej Internet. Zaliczamy do nich przede wszystkim:
- Reklamy graficzne – wszelkiego rodzaju banery i pop up’y (mogą być statyczne lub dynamiczne)
- E-mail marketing – wysyłka wiadomości elektronicznych, do których zaliczamy newslettery i kampanie promocyjne
- Social media marketing – uważane za jedne z najbardziej skutecznych kanałów komunikacji z potencjalnymi Pacjentami. Za pomocą angażujących treści i ciekawych akcji promocyjnych możemy przyciągnąć bardzo dużą grupę konsumentów. Dodatkowo mamy możliwość przygotowania reklam i kampanii dedykowanych określonym grupom odbiorców.
- SEM (search engine marketing) – reklama w wyszukiwarkach internetowych, np. poprzez wykorzystanie linków sponsorowanych
- SEO (search engine optimization) – pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych
- Whisper marketing – terminem tym określa się działania marketingowe, których podstawowym zadaniem jest dotarcie do jak największego grona odbiorców za pomocą „naturalnej rekomendacji”, zachęcającej pozostałych uczestników np. forum do aktywnej dyskusji.
- Marketing mobilny – komunikacja marketingowa odbywa się za pośrednictwem komórek, tabletów i pozostałych urządzeń mobilnych.
- Wysyłka SMS/MMS – szybka forma dotarcia do określonej grupy odbiorców
- Aplikacje mobilne – często wykorzystywane jako wsparcie zaplanowanej komunikacji marketingowej
- QR KODY – są to obrazki, które umieszcza się na materiałach reklamowych, które po zeskanowaniu przekierowują na stronę internetową
- Public Relations (PR)
- Artykuły eksperckie – czyli teksty, które powstają pod czujnym okiem lekarzy specjalistów. Ich głównym zadaniem jest przedstawienie wybranych usług i zabiegów w zrozumiałej dla czytelników formie. Teksty takie mogą pojawiać się zarówno w mediach branżowych, jak również w prasie poradnikowej oraz lifestylowej. Kluczem do sukcesu w tym przypadku jest dokładne sprecyzowanie profilu czytelników danego tytułu oraz dostarczenie do redakcji atrakcyjnych i aktualnych treści.
- Media medyczne – pojawienie się w prasie branżowej sprawi, że oferta wybranej placówki medycznej dotrze do znacznie większego grona odbiorców. Ponadto będzie służyć to budowie pozytywnego wizerunku marki, a placówkę medyczną ukaże w charakterze „lidera usługi”.
- Copywriting medyczny – są to atrakcyjne teksty reklamowe napisane w zgodzie z przekazem naukowym i prawem farmaceutycznym, np. slogany reklamowe
- Blog firmowy – aktualnie bardzo popularna i skuteczna forma dotarcia do potencjalnych Pacjentów. Stworzenie i regularne aktualizowanie bloga tematycznego zapewnia stały kontakt z grupą docelową naszych usług.
Warto pamiętać, że sektor służby zdrowia ograniczony jest normami prawnymi, które warunkują zakres i formę promocji prowadzanych usług. Więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Jak promować usługi lecznicze? Cześć I. Zakaz reklamy podmiotów leczniczych”.
Tagi: content marketing, content marketing medyczny, kampania w social media, reklama, reklama dla branży medycznej, Reklama dla klinik medycznych, reklama dla usług medycznych, SEO w marketingu medycznym, social media, social media w medycynie, strategia, wizerunek placówki leczniczej