Storytelling to jedno z ciekawszych narzędzi we współczesnym marketingu. Jego ideą jest dotarcie do ludzi poprzez odwołanie się do ich uczuć i wrażliwości poprzez opowiedzenie historii. W przypadku usług medycznych storytelling może być tym bardziej użyteczny, albowiem jego centrum stanowi nasze cenne zdrowie. Kto z nas nie zna tych kilka słów fraszki Jana Kochanowskiego „Ślachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz”. Treść niedługa, ale wywołuje w nas strach i zatroskanie.
Siedząc w poczekalni placówki medycznej słyszymy wiele historii, a te z dobrym zakończeniem podnoszą nas na duchu i zwiększają zaufanie do lekarzy, pielęgniarek i organizacji w ogóle.
Storytelling wykorzystuje te pozytywne, wzruszające opowieści do budowy pozycji marki, usługi czy produktu na rynku.
Poniżej prezentujemy kilka zasad, którymi warto kierować się przy tworzeniu storytellignu. Nie są to, ani ostateczne, ani „jedyne i słuszne” wytyczne, ale dobre praktyki, które bez wątpienia pomogą w kreowaniu porywającej oraz skutecznej marketingowo historii.
- Zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć dzięki swojej historii, co chcesz, aby odbiorca zrobił po zapoznaniu się opowiadaniem. Czy ma to być zakup? Czy zapisanie się do newslettera? A może uczestnictwo w jakiejś inicjatywie?
- Sytuacja z życia wzięta – warto wybierać tematy i sytuacje, które mają oparcie w rzeczywistości. Im sytuacja bliższa odbiorcy, tym lepiej. Ma on wtedy wrażenie, że jego problemy w jakiś sposób dotykają również inne osoby.
- Stwórz listę punktów, które ułatwią Ci przejście od jednego wątku do drugiego. Przy tworzeniu opowieści ważny jest szkic, lista tematów do poruszenia. Ułatwia to prezentującemu zachowanie ciągłości przekazu, bez potrzeby zastanawiania się nad następnym słowem.
- Napisz, co chcesz powiedzieć, przeczytaj tekst na głos, a potem napisz to jeszcze raz. Pisanie po kilka razy tego, co zamierzamy przedstawić oraz przekonanie się jak brzmi tekst czytany na głos pozwoli na lepsze skonstruowanie przekazu. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że opowieść będzie stanowić rzetelną, obiektywną i, co najważniejsze, ciekawą treść dla odbiorcy.
- Nie powielaj schematów, szukaj unikalnych rozwiązań – im bardziej unikalny przekaz, tym lepiej zapadnie w pamięć odbiorcy. Historia ma pomóc w rozwiązaniu konkretnego problemu naszego Klienta lub ukierunkować na podjęcie określonej akcji – np. zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisania się do newslettera itp.
- Utożsamienie się z wysiłkami, a nie z sukcesem. Przekazując historię, staraj się skupić nie tyle na sukcesie odniesionym przez głównego bohatera, co na wysiłkach, jakie podjął/podjęła by go osiągnąć. Pokonywanie przeszkód w drodze na szczyt jest o wiele ciekawsze niż rozdrabnianie się w opisie widoku z samej góry. Z przeszkodami, które pokonuje bohater słuchacze mogą się łatwiej utożsamić (wielu z nich może być w tej samej sytuacji, co bohater historii).
- Upraszczaj – tekst nie musi być kwiecisty, tylko zrozumiały. Przyjmuj zasadę, że jeśli o czymś nie da się powiedzieć w sposób prosty, to przemilczeć. Pamiętaj, aby dostosować język do odbiorcy, do jego oczekiwań, a rozwiązanie pokaż w nieszablonowy sposób.
Powyższe punkty to tylko podpowiedzi. Storytelling to obietnica korzyści opowiedziana w ciekawy sposób. Pozwala przedstawić produkt czy usługę w angażujący sposób. Dlatego warto sięgnąć po tę formę przekazu i zachęcić naszego Klienta do podjęcia oczekiwanych przez nas działań opowiadając mu interesującą historię.
Tagi: agencja marketingowa, agencja marketingowa dla branży medycznej, content marketing, content marketing medyczny, marketing treści, reklama dla usług medycznych, storytelling, tworzenie strony internetowej placówki medycznej