Wydawałoby się, że social media to źródło rozrywki dla młodzieży lub narzędzie marketingowe wykorzystywane wyłącznie przez agencje reklamowe. W rzeczywistości jednak social media, to jedna z najskuteczniejszych metod dotarcia do potencjalnego klienta, wykorzystywana również w marketingu usług medycznych. W poniższym tekście zaprezentujemy jak specjaliści z agencji marketingowej branży medycznej, prowadzą kanały social media na przykładzie serwisu społecznościowego Facebook.
Facebook w marketingu medycznym
Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym i najczęściej wykorzystywanym kanałem social media. Na świecie korzysta z niego już ponad 1,2 miliarda użytkowników, a w Polsce około 14 milionów rodaków. Tak ogromny zasięg daje niebywałe i niespotykane dotąd możliwości marketingowe. Jednak skuteczność Facebooka zależy od sposobu jego prowadzenia, dlatego warto zapoznać się z kilka poniższymi zasadami, jak prowadzić kanał social media w medycynie.
Zasada pierwsza – dobór grupy odbiorców
Facebook działa globalnie i nastawiony jest na szeroki rynek, więc jedną z głównych zasad zakładania i prowadzenia Fanpage’a jest właściwy dobór odbiorców. Promując kanał placówki medycznej, należy skupiać się na dotarciu do określonego typu pacjenta. Osoby w odpowiednim wieku, o określonych zainteresowaniach i wyznaczonym miejscu zamieszkania. Dobór odbiorców to jedna z podstawowych zasad planowania działań marketingowych, również w medycznym social media.
Zasada druga – tematyka wpisów
Wpisy na Fanpage placówki leczniczej powinny oscylować wokół podmiotu leczniczego i jego działalności oraz wyróżniać się wysoką jakością merytoryczną. Winny być spójne i skoncentrowane na zagadnieniach typu działania placówki, wprowadzenie nowych usług, akcje specjalne i promocyjne, kampanie sezonowe i okolicznościowe, zatrudnienie nowych lekarzy oraz informacje ze świata medycyny, warto zatem:
- przygotować spójną strategię komunikacji,
- miesięczny harmonogram postów i publikacji,
- zaplanować kalendarz wydarzeń, świąt i związanych z nimi akcji specjalnych,
- przygotować obszerne grafiki i zmiany coverów.
Prowadząc Fanpage placówki odradza się publikowania nadmiernej ilości postów o charakterze rozrywkowym. Wpisy te mogą przyciągnąć odbiorców, którzy trafią na Fanpage przypadkiem i nie będą w żaden sposób zainteresowani usługami danej placówki leczniczej. Odradza się również spamowania. Nadmierna publikacja niewartościowych postów może zirytować pacjenta, który zrezygnuje ze śledzenia działań placówki.
Zasada trzecia – kontakt z pacjentem
Prowadząc kanał facebooka nie wolno zaniedbywać relacji nawiązanych z internautą. Kontakt ten należy podtrzymywać poprzez stałe postowanie, organizację akcji specjalnych i konkursów oraz bezpośrednie odpowiedzi na wiadomości prywatne i komentarze. W ramach przeprowadzanego konkursu, zadaniem jego uczestniak powinno być napisanie komentarza, opublikowanie zdjęcia, zapisanie się do wydarzenia lub udostępnienie profilu placówki. Dzięki tym działaniom pacjent zdobędzie szansę na wygranie nagrody, a placówka zwiększa swój zasięg w wirtualnym świecie. Relacje z odwiedzającym można podtrzymać poprzez regularne odpisywanie na wiadomości prywatne i komentarze.
Prowadząc Fanpage placówki leczniczej należy:
- odpowiadać na wiadomości prywatne lub komentarze publiczne w przeciągu 4-8 godzin,
- publikować 3-4 posty tygodniowo.
- włączać do rozmów z pacjentami także lekarzy i specjalistów,
- tworzyć ekspercki content.
Działania te pomogą wzmocnić pozytywny wizerunek placówki, nawet w sytuacji, gdy pacjent poczuje się zawiedziony działaniami podmiotu medycznego i będzie chciał wyrazić swoje niepochlebne zdanie.
Tagi: agencja marketingowa, agencja marketingowa dla branży medycznej, agencja reklamowa dla branży medycznej, content marketing, kanał facebook, marketing usług medycznych, profil w serwisie facebook, Reklama dla klinik medycznych, social media, social media w medycynie