Social media, Google AdWords i SEO to jedne z najpopularniejszych narzędzi e-marketingu. Jednak nie są to jedyne mechanizmy umożliwiające promocje w sieci. Wśród mniej znanych elementów funkcjonuje również e-mail marketing. Regularne dostarczanie informacji drogą mailową umożliwia utrzymanie stałego kontaktu z odbiorcą. Newsletter zwykle kojarzy się ze spamem i natrętnymi reklamami, jednak dobrze zaplanowany i przeprowadzony może być znakomitym narzędziem marketingu medycznego. W poniższym artykule zaprezentujemy kilka zasad promocji podmiotu medycznego za pomocą e-mail marketingu.
E-mail marketing w marketingu usług medycznych
E-mail marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego, która do komunikacji wykorzystuje pocztę elektroniczną. Metoda ma na celu stworzenie, rozbudowę i zarządzanie bazą adresów e-mailowych, przygotowanie treści i kreacji wiadomości, wysyłkę e-maili, obsługę informacji zwrotnych oraz tworzenie schematów komunikacji wykorzystujących pocztę elektroniczną. Wśród najpopularniejszych narzędzi e-mail marketingu jest newsletter, biuletyn wewnętrzny i dziennik elektroniczny.
Jednak podstawą e-mail marketingu jest rozbudowana baza subskrybentów, osób które zgodziły się na otrzymywanie wirtualnych powiadomień. Przedstawiciele placówek leczniczych mają możliwość budowania własnej bazy, poprzez rejestrację pacjentów na badania. Pacjenci korzystający z usług podmiotu medycznego podają swoje dane kontaktowe, a wielu z nich godzi się na otrzymywanie regularnych e-maili i newslettera.
Zalety wykorzystania e-mail marketingu w marketingu medycznym
E-mail marketing ma trzy zalety: niski koszt produkcji, możliwość podtrzymywania kontaktów z odbiorcą. Newsletter jest niedrogim narzędziem, gdyż wysyłka wiadomości może też być zautomatyzowana, a podmiot medyczny nie płaci za pozyskiwanie kontaktów. Dzieje się tak, gdyż pacjenci korzystający z usług medycznych samodzielnie udostępniają adres mailowy, który trafia do zautomatyzowanej bazy danych. Pozwala to na utrzymanie relacji z pacjentem poprzez regularne informowanie o wydarzeniach związanych z placówką oraz uniknięcia traktowania wiadomości placówki, jako spamu i natrętnych reklam.
Zasady korzystania z e-mail marketingu w marketingu medycznym
Newsletter w marketingu medycznym umożliwia budowę lojalnej grupy odbiorców, tworzenie i utrzymywanie relacji ze stałymi pacjentami, budowę pozytywnego wizerunku placówki leczniczej oraz pozyskiwanie nowych pacjentów. Jednak by e-mail marketing mógł przynieść pożądany skutek, działania marketingowe muszą opierać się na czterech poniższych zasadach:
- Tylko zainteresowani odbiorcy
Pocztę elektroniczną z informacjami o promocjach i atrakcjach należy wysyłać wyłącznie do pacjentów, którzy wykazali zainteresowanie promowanymi usługami. W innym przypadku adresat może uznać wiadomość za spam.
- Wyróżnij swoją wiadomość
Internauci dziennie dostają od kilku do kilkunastu e-maili, z czego ponad połowę automatycznie kasują. By móc zwrócić uwagę pacjenta należy wyróżnić swoją wiadomość. Doskonałym sposobem jest chwytliwy tytuł e-maila oraz tekst i grafika, które nawiązują do kolorów i krojów pisma wykorzystanych na stronie placówki.
- Napisz interesującą wiadomość
Wiadomość tekstowa powinna być krótka, zwięzła i uporządkowana, tak by pacjent przeglądając ją mógł przyswoić najważniejsze informacje. Poleca się tworzenie krótkich tekstów opartych na hasłach zachęcających do poznania szczegółów akcji na stronie internetowej podmiotu medycznego.
- Regularnie wysyłaj wiadomości
Ważnym elementem jest również częstotliwość wysyłania wiadomości. Poczta elektroniczna nie może być wysyłana ani za rzadko ani za często. Brak regularnych maili może zakończyć relacje między pacjentem a placówką, zaś nadmiar wiadomości rozdrażnić odbiorcę. Wiadomości powinny być wysyłane w określonych cyklach np. co dwutygodniowych lub miesięcznych związanych z określoną tematyką działań promocji.
Podmiot medyczny może wykorzystywać e-mail marketing do przekazywania zaproszeń na badania oraz informacji na temat wprowadzenia nowych usług i zatrudnienia lekarzy-specjalistów, akcji promocyjnych i specjalnych, a także nowości na blogu.
Tagi: agencja reklamowa, agencja reklamowa dla branży medycznej, email marketing, mailing, marketing usług medycznych, Reklama dla klinik medycznych