Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwolnić każdego w firmie, od prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej
– twierdził Sam Walton, założyciel dwóch amerykańskich sieci sprzedaży detalicznej Wal-Mart i Sam’s Club.
W dzisiejszym artykule kontynuujemy temat najważniejszych zasad zdrowej konkurencji. W drugiej części dowiecie się, w jaki sposób wykorzystać lokalną społeczność do osiągnięcia wymiernych korzyści biznesowych, z kim warto rozpocząć współpracę, a także w jaki sposób odwołanie do korzeni i historii może pomóc placówce medycznej w pozyskaniu nowych Pacjentów.
Wyjdź naprzeciw lokalnej społeczności
Jest na wyciągnięcie ręki, chętnie sugeruje się rekomendacjami i poszukuje nowości. Mowa o często niedocenianej lokalnej społeczności, która powinna stanowić dla placówki medycznej obiekt nieustannych zainteresowań. Warto wyjść naprzeciw ludności mieszkającej nieopodal, poznać ich oczekiwania, dowiedzieć się, jakich zabiegów i usług poszukują oraz w jaki sposób możemy sprostać ich oczekiwaniom. W każdym mieście, na każdym osiedlu spotkamy wiele różnych grup społecznych, nie mniej jednak warto spróbować dowiedzieć się o nich jak najwięcej.
Analiza statusu społecznego, dochodów, a także stanu zdrowia pozwoli nam na przygotowanie bardziej spersonalizowanej oferty handlowej. „Do dobrego specjalisty ludzie przyjeżdżają nawet z drugiego końca Polski” – można usłyszeć niejednokrotnie. Owszem, ale nie powinno to umniejszać potencjałowi społeczności lokalnej, która z każdym rokiem coraz częściej decyduje się na korzystanie z usług firm znajdujących się w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Robią to zarówno z wygody, jak również z coraz mniejszej ilości wolnego czasu. Nie mniej jednak warto wykorzystać ten potencjał.
Zorientuj się z kim możesz współpracować
Rozszerzenie sieci kontaktów biznesowych oraz nawiązanie współpracy z innymi podmiotami medycznymi może okazać się opłacalne, zarówno z punktu finansowego, jak również wizerunkowego. Im więcej osób dowie się o prowadzonej przez nas działalności i otrzyma możliwość zapoznania się z naszą ofertą, tym większe prawdopodobieństwo, że zaobserwujemy zwiększone zainteresowanie usługami oraz wzrost przychodów.
Jednym ze skutecznych rozwiązań jest nawiązanie współpracy z inną placówką medyczną. Polega ona na przekazaniu materiałów marketingowych w celu zakomunikowania pacjentom, że mają możliwość realizacji świadczeń medycznych w naszej placówce. Komunikat o współpracy może pojawić się również na stronie internetowej, która także będzie odsyłać Pacjentów do naszej siedziby.
Niektórzy idą o krok dalej i decydują się na nawiązanie współpracy z zagranicznymi placówkami medycznymi, delegując swój personel do pracy na określony czas w nowe miejsce. Dzięki temu placówka medyczna zyskuje możliwość podniesienia kwalifikacji swojej kadry lekarskiej oraz możliwość międzynarodowej współpracy na korzystnych warunkach.
Myśl o przyszłości, pamiętaj o przeszłości
Jak wynika z licznych badań i obserwacji rynku, istotnym filarem zaufania do marki oraz jej pozytywnego postrzegania jest rodowód. Rok powstania placówki medycznej, wiążąca się z tym historia oraz korzenie, z jakich wyrosła to istotne elementy, które są pozytywne odbierane przez Pacjentów.
Warto chwalić się zdobytymi od początku istnienia działalności nagrodami, dyplomami zatrudnionych lekarzy, a nawet zdjęciami prezentującymi wygląd budynku sprzed kilku czy kilkudziesięciu lat. To wszystko nas „tworzy”, pomaga na ugruntowanie pozycji na rynku silnej konkurencji i uwiarygadnia nasze działania. Może to również pomóc w stworzeniu sieci placówek medycznych pod tą samą nazwą. Statystycznie Pacjenci przebywający poza miejscem swojego zamieszkania, chętniej wybierają placówki medyczne im znane, do których mają już zaufanie.
Wszystkie powyższe zasady zdrowej konkurencji dotyczące placówek medycznych powinny stanowić dla nas punkt odniesienia podczas planowania kolejnych działań marketingowych. Pamiętajmy jednak, że zawsze na pierwszym miejscu listy priorytetów powinien znaleźć się Pacjent i troska o jego dobro. Bowiem jak twierdził amerykański przedsiębiorca, Mark McCormack „ Masz takiego klienta, na jakiego zasłużyłeś”.
Przeczytaj również: 6 zasad zdrowej konkurencji cz. I
Tagi: marketing dla przychodni, marketing usług medycznych, marketing w służbie zdrowia, placówki medyczne, Promocja placówki leczniczej, promocja w internecie, reklama dla branży medycznej, Reklama dla klinik medycznych, reklama dla usług medycznych, strategia, wizerunek placówki leczniczej