6 zasad zdrowej konkurencji cz. I

6 zasad zdrowej konkurencji cz. I

Specjalista z zakresu budowania strategii rozwoju i marketingu podmiotów leczniczych. Wieloletnie doświadczenie zdobywał przy wprowadzaniu efektywnościowych kampanii reklamowych i tworzeniu rozwiązań interaktywnych dla dużych korporacji. Doradca i konsultant managerów i właścicieli placówek leczniczych w zakresie: poprawiania pracy placówki, rozwoju działań marketingowych i wprowadzaniu skutecznych metod pozyskiwania pacjentów. Autor projektów startupowych: serwisów społecznościowych, systemów e-commerce i rozwiązań związanych z usługami mobilnymi oraz rozwiązań informatycznych dedykowanych branży medycznej. Od 2011 roku związany z branżą podmiotów leczniczych, doradza kilkudziesięciu placówkom medycznym na terenie całego kraju.

Nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja – brzmi popularne przysłowie. Czy rzeczywiście tak jest, że stale rosnąca liczba otwieranych placówek medycznych może pozytywnie wpłynąć na ich funkcjonowanie? Czy większy wybór, przed jakim obecnie stają Pacjenci oznacza, że musimy się bardziej wysilić, aby zdobyć ich zaufanie? A może wystarczy być po prostu dobrym w swoim fachu, aby poczekalnie przed gabinetami lekarskimi były nieustannie zapełnione? Zachęcamy do przeczytania pierwszej części tekstu poświęconego najważniejszym zasadom zdrowej konkurencji.

Czy zawsze wystarczy większa obniżka cen?

Rabaty, sezonowe obniżki i karty lojalnościowe mają przyciągnąć Klientów i zachęcić do skorzystania z oferowanych usług. Czy jednak naprawdę wystarczy wywieszenie karteczki z przekreśloną ceną i zastąpienie jej nową, znacznie bardziej atrakcyjną dla portfela? Prawdopodobnie znajdzie się grupa osób, która dokona spontanicznej decyzji i zdecyduje się na skorzystanie z wykonania badań lub konsultacji w obniżonej kwocie. Warto jednak w tym miejscu zastanowić się nad skutkami takich działań. Każde z nich niesie bowiem za sobą określony koszt. Poprzez obniżenie ceny, obniżamy marżę, a niejednokrotnie okazuje się, że wręcz musimy dopłacić. Nie możemy bowiem zakładać, że niska cena za wybrany zabieg, zagwarantuje nam zwiększone zainteresowanie pełną ofertą usług.
Zamiast tego warto skupić się na przedstawieniu Pacjentom korzyści płynących z wykonania konsultacji i zabiegów w naszej placówce medycznej. Wykwalifikowany personel medyczny, nowoczesny sprzęt, dogodne terminy i godziny zapisów to tylko czubek góry lodowej atutów, które z całą pewnością zostaną docenione. Należy pamiętać, że wraz ze wzrostem świadomości Pacjentów, wzrastają również ich oczekiwania. Coraz częściej niższa, niż u konkurencji cena nie jest dostatecznym argumentem, który ma wpływa na dokonywane przez nich wybory.

Przeanalizuj swoje możliwości i skup się na mocnych stronach

Z ofertą placówek medycznych może być podobnie jak z obszernym menu w restauracji. Często okazuje się, że posiadanie „wszystkich kuchni świata” nie jest dobrą drogą do sukcesu i nie przynosi planowanych rezultatów. Zamiast więc na siłę próbować zadowolić jak największą grupę potencjalnych Pacjentów i oferować im pakiety wszystkich możliwych zabiegów i konsultacji, jakie tylko przyjdą nam do głowy, warto skupić się na mocnych stronach placówki medycznej.
W czym konkretnie wyspecjalizowana jest zatrudniona przez nas kadra lekarska? Z jakich zabiegów jesteśmy znani „na mieście”? Za co najbardziej doceniają nas Pacjenci? Warto również zrobić listę zabiegów i usług, których nie posiada konkurencja i rozważyć, czy byłoby możliwe wprowadzenie ich do naszej oferty. Inwestycja w nowy sprzęt oraz profesjonalne szkolenia dla pracowników mogą przyczynić się do rozwoju biznesowego placówki medycznej. Natomiast analiza rynku powinna stanowić jeden z podstawowych elementów naszej pracy.

Białe Soboty – czy to dobry pomysł?

Każdej placówce medycznej zależy na zbudowaniu pozycji marki i zdobyciu zaufania Pacjentów. Tutaj kluczowe znaczenie mają przede wszystkim kompetencje pracowników, ich zaangażowanie i pozytywne nastawienie do pracy. Jednym z doskonałych przykładów odwoływania się do emocji są tzw. Białe Soboty, czyli bezpłatne, ogólnodostępne cykle badań, porad i zabiegów wykonywanych przez specjalistów. Jest to bardzo popularna forma przyciągnięcia Pacjentów. Szpitale i placówki medycznej co jakiś czas informują o zbliżającym się wydarzeniu, zachęcając do rejestracji i skorzystania z bezpłatnej oferty.
Umożliwienie bezpłatnych konsultacji i wykonania profilaktycznych badań pomaga w zbudowaniu pozytywnego wizerunku marki. Dodatkowo stanowi „marchewkę”, która przyciąga niezdecydowane osoby, pomagając im w późniejszym dokonaniu decyzji zakupowych. Z psychologicznego punktu widzenia, ludzie odczuwają wdzięczność, kiedy otrzymują coś za darmo. Chcąc się „odwdzięczyć” chętniej zdecydują się na ponowne odwiedzenie danej placówki medycznej, a zadowolenie z obsługi i standardu badań szybko „rozniesie się” w ich środowiskach. O lokalnych ambasadorów powinny zabiegać i dbać wszystkie placówki medyczne.
Już wkrótce na naszym blogu pojawi się druga część tekstu. Dowiecie się z niego, w jaki sposób wykorzystać lokalną społeczność do osiągnięcia wymiernych korzyści biznesowych, z kim warto rozpocząć współpracę, a także w jaki sposób odwołanie do korzeni i historii może pomóc placówce medycznej w pozyskaniu nowych Pacjentów.





Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

TWÓJ NUMER TELEFONU

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.